Sikor napisał/a:

Hmm, chyba Rj lub Eagle (nie pamiętam już) drukował takie wtyki w 3D, pasują idealnie - uderz do nich. naleźć taki zasilacz jest dość ciężko, nawet uszkodzony.

Dzięki za informację. Odezwę się do nich.

W międzyczasie na znanym portalu aukcyjnym znalazłem zasilacz w niezbyt dużych pieniądzach z "fabryczną" końcówką, która potencjalnie pasowałaby do Atari 7800, niestety 100% pewności nie mam.

Pozdr.

Witam

Na bliżej nieokreślony czas zarzucam ten konkretny temat. W związku tym proszę moderatora o jego zamknięcie.

Pozdrawiam, gkd_82.

Witam forumowiczów

Wylicytowawszy upragniony beżowy chlebak z czarną klawiaturą na znanym portalu aukcyjnym oczywiście w stanie nieznanym / nietestowanym / jako uszkodzony, który to leżał około 30 lat na strychu, podjąłem się próby jego uruchomienia i ewentualnej naprawy. Po umyciu go z trzydziestoletniego strychowego brudu zabrałem się za jego uruchomienie co zakończyło się niestety niepowodzeniem. Następnie zabrałem się za niespieszną naprawę i zajęło mi to około 2 miesięcy. PN płyty to 250407 Rev.B PAL-G, a komputer ma na naklejce Made in Germany. Wypruwszy wszystkie układy z płyty i umieściwszy je na podstawkach, udało mi się w końcu zdiagnozować co dolega temu misu:

1. Uszkodzony VIC-II (6569) generował permanentnie czarny obraz (usterka ta została zdiagnozowana jako ostatnia, robiąc podmiankę z HACK-iem napięć na 8565 z pożyczonego C64G).
2. Uszkodzona jedna kość DRAM (Atari 800XL pomogło zdiagnozować, bo testera pamięci nie mam). Wymieniłem na inną sztukę.
3. Uszkodzony układ MOS 7709 (odpowiednik 74LS258, TL866CS pomógł w diagnozie). Zakupiłem odpowiednik.
4. Uszkodzony LM556 (oscyloskop w pracy pomógł wykryć permanentny reset). Zakupiłem nowy układ.
5. Uszkodzony zastępczy EPROM 16K z kernalem 901227 i "doklejonym" Professional DOS-em (o tym DOS-ie świadczyła naklejka na eprom-ie i uszkodzony dump kości). Eprom podłączany był do płyty przez rzemieślniczy ręcznie wytrawiany adapter z wyjściami na switch do przełączania między dwoma ROM-ami. Po wykasowaniu tego EPROM-u nie da się jego zaprogramować ani TL866CS czy starutkim SEPROG-iem. Wypaliłem więc dla dalszej diagnozy EPROM 8K z KERNAL-em 901227-03.
6. Częściowo uszkodzony PLA (906114-01). Z kartem "Dead Test" 781220 jest OK. Bez karta "Dead Test" komputer się uruchamia i odpala się BASIC, a po podłączeniu karta "4 in 1" z Soccerem, KLAX-em i Flimbo też ok, można grać. Natomiast z kartem diagnostycznym z 586220+ zawiesza się na testowaniu RAM wyświetlając BAD, ale na niebiesko a nie na czerwono/brązowo.

Z zamiennikiem PLA zmontowanego z płytki wykorzystującego 2 GAL-e 20V8B DIP24 wedle pomysłodawcy (użyłem 2 GAL-e od National Semiconductor i nie 20V8B tylko 20V8A i nie 25ns ale 20ns, bo tylko takie miałem z odzysku z elektrośmieci) mój komp uruchamia się właściwie bez karta diagnostycznego, i odpala poprawnie również kart "4 in 1" wspominany wcześniej. Natomiast z kartem diagnostycznym 586220+ wynik testu PLA jest BAD na czerwono/brązowo ale test pamięci jest OK. Z kartem Dead Test 781220 natomiast obraz z mojego kompa tylko co chwilę mruga na biało w większości wyświetlając czarny obraz.

7. Częściowo uszkodzony SID 6581. Z kartem Dead Test 781220 test dźwięk jest w miarę OK, ale z kartem diagnostycznym 586220+ wynik testu dla SID-a jest BAD na czerwono/brązowo no i oczywiście ostatnie dźwięki sekwencji testowej audio (takie szumy) brzmią fatalnie.


Trochę się tego nazbierało w tym chlebaku i do tej pory zastanawiam się jak mogło być tyle uszkodzonych podzespołów. Prawdopodobnie dostał "strzała" z zasilacza, podłączony został nieprawidłowy zasilacz (może od Atari) albo komputer musiał pracować podczas burzy i gdzieś w pobliżu "walnął" piorun. Z kilkoma Atari XL/XE, które naprawiałem do tej pory, uszkodzony był tylko DRAM. O problemach z klawiaturą czy brakach w układach bo ta czy inna płyta była częściowo ograbiona nie rozpisuję się, bo to uszkodzenia mechaniczne czy po prostu braki, a nie usterki układów.


Drugi sprzęt to Atari 7800 PAL. Wylicytowałem go sobie również oczywiście jako nieznany / nietestowany / uszkodzony po upadku i z brakami plastyku od frontu obu obudów (górnej i dolnej). Tan zakup udał się bardziej, bo konsola po oczyszczeniu i podłączeniu zasilacza laboratoryjnego wstała od razu. Chciałbym ją teraz doprowadzić do stanu kompletności i uruchamiać ją z "normalnego" zasilacza, więc trzeba by braki uzupełnić.


W związku z tym bardzo chętnie bym zakupił w dobrej cenie dla forumowicza :-) :

1. Przede wszystkim VIC-a i może być oczywiście również 8565 bo już płytę zmodowałem i tylko zworką przestawiam napięcie na nóżce 13 między 12V a 5V, po umieszczeniu układu w oryginalnej podstawce. To jest priorytet, bo bez tego układu komputer nie działa.
2. SID 6581 lub może być również nowszy 8580 z płytką adapterem typu (https://cbmretro.fi/product/sid-8580-ad … ong-boards), ale nie musi być konkretnie taki. Taką płytkę-adapter mógłbym nawet sam uzbroić w graty. Może być również gotowy zamiennik na przykład SwinSID na czarnym laminacie bez zamontowanej diody podświetlającej płytę, bo świecącego cosia we wnętrzu kompa nie potrzebuję.
3. Oryginalny sprawny PLA (906114-01) lub zaprogramowaną przez kogoś kość 82S100 (podobno lepsza od oryginału). Tak mam zamiennik na 2 GAL-e DIP24, ale albo nie jest on dobry, albo moje układy GAL nie są dostosowane do tego zamiennika. Jak dorwę 2 sugerowane prze pomysłodawcę zamiennika GAL-e to może będzie OK. Tak wyrażałem wcześniej chęć zakupu w innym wątku na tym dziale forum płytki do układu CPLD Altera, ale zarzucam temat, bo okazuje się że ten adapter jeszcze wymaga drobnych poprawek co zostało opisane na blogu pomysłodawcy. Zastanawiam się również jeszcze nad zamiennikiem na GAL-ach ale w obudowach PLCC, co sprawia że zamiennik nie wystaje za obrys oryginalnego układu. Coś takiego jak tutaj: (https://www.pcbway.com/project/sharepro … e5faf.html) Może ktoś ma płytkę do odstąpienia?
4. Oryginalny sprawny KERNAL 901227-03.
5. Obie obudowy (górną i dolną) do Atari 7800. Może być popękana, ale aby nawet te odłamane elementy były w komplecie, to je sobie dokleję.
6. Jakiś dowolny zasilacz z pasującym idealnie wtykiem, lub sam kabel z "fabrycznym" wtykiem zasilania do konsoli Atari 7800. Wiem że takowe występują, bo ten wtyk to raczej nie jest wymysł Atari. Mam zasilacze o właściwym napięciu i natężeniu prądu to mógłbym zrobić sobie adapter.
7. Radiator z uchwytem do procesora 486DX2 od Intel-a.


Co do ewentualnej wymiany to z potencjalnym oferentem będę już uzgadniać. Mogę napisać że wśród oferowanych przez mnie są z elektronicznego odzysku:
1. Pamięci równoległe eprom UV/eeprom/flash w obudowach DIP oraz PLCC o różnych pojemnościach (wszystkie testowane).
2. Pamięci LPC w obudowach PLCC o różnych pojemnościach (wszystkie testowane).
3. Pamięci szeregowe w obudowach DIP8 o różnych pojemnościach (wszystkie testowane).
4. Pamięci RAM statyczne i dynamiczne głównie obudowy DIP (głównie używane, ale tutaj mam trochę starych zasobów magazynowych w blistrach, Static RAM przetestowany). Ze statycznych w blistach: P510118SL-10, TC551001APL-10, HM6116PL-3; Ze statycznych z odzysku: UM61256FK-15, KM68257CP-20, IS61C256AH-20N, MCM6264CP15, W24512AK-15, HY6264ALP-10. Z dynamicznych z odzysku D424256C-70.
5. Optocuplery PC849 (tutaj mam trochę starych zasobów magazynowych w blistrach, nietestowane).
6. Układy 7407N (tutaj mam trochę starych zasobów magazynowych w blistrach)
7. Kilkanaście innych układów z odzysku jak Math CPU (XC87SLC-33), MCU, RAM DAC (HM86171-80, SS2410), CPLD PLCC (Atera EPM5192JC-20, EPM7032LC44-12). Tylko niektóre MCU testowane pod względem pamięci wewnętrznej.
8. Inne retrograty z epoki 8bit i 16bit, jak na przykład gry czy konsole i akcesoria do nich.

Pozdrawiam, gkd_82.

@tOri

Wysłałem Ci email przez formularz forum.

Pozdr.

Dzięki tOri za odpowiedź

W czasie gdy Ty odpisywałeś na mój post, ja doczytałem sobie o układzie który posiadam również stwiedziłem, że ten konkretny nie ma obsługi JTAG-a, a specjalniego programatora do chpów bez "S" (he he klasyk mi się przypomina) nie posiadam.

Dziękuję za ofertę Twojej płytki, będę miał na uwadze. Ja chciałem zrobić coś na gotowo, bez prototypowania.

W związku z tym w rachubę wchodzi albo odpuszczenie tematu, albo zakup i płytki i układu z "S".

Można też PLA zrobić z GAL-i, nawet mam takową płytkę i dwa GAL-e (z elektrośmieci ;-)) ale nie od Lattice tylko od National Semiconductor i nie 25ns, tyko 20ns. Ale tutaj też nie mam pewności czy ten zamiennik działa, a programowałem na TL866CS i starutkim SEPRG-u ze stosownym własnoręcznie wykonanym adapterem typu "Frankenstein". W dalszym ciągu w moim chlebaku czarny obraz i powoli dochodzę do wniosku że w moim Breadbinie VIC wysiadł.

Witam

Będąc posiadaczem stosownego układu CPLD (konkretnie Altera EPM7032LC44) z odzysku z elektrośmieci ;-) aktualnie jestem zainteresowany zakupem w rozsądnej cenie płytki ezPLA z projektu (https://ezcontents.org/recreate-c64-pla-chip-vhdl) lub podobnej tutaj lokalnie w kraju, bo z PCBWay czy innych stron zamawiać nie chcę. Czy ktoś szanownych forumowiczów posiada zbędną sztukę i by się z nią rozstał?

Być może będę miał coś na ewentualną wymianę, jeżeli sprzedawać płytki potencjalny oferent nie chce.

Pozdrawiam, gkd_82

Witam

Dzięki pomocy forumowicza Jaro124 zdobyłem pozostałe graty z listy życzeń, a nawet o wiele więcej.

Cytując klasyka: "Jestem dumny z tej społeczności"

Proszę moderatora o zamkniecie wątku.

Pozdrawiam i dziękuję za wszelką pomoc.

Witam

Jeżeli chodzi forumowiczowi o DRAM (z instrukcji serwisowej do 800XE pasują pamięci DIP18) to na przykład tutaj: https://allegro.pl/oferta/5szt-lh2464-1 … 2961690542

Jeżeli chodzi o Freddiego to tutaj: https://lotharek.pl/productdetail.php?id=312

Pozdr.

Javalonde

Wysłałem PM-kę.

Pozdr.

Witam Javalonde

Przytulę je. Dogadamy się przez PM.

Pozdr.

36

(26 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię pozostałe)

Witam

Za zestaw #1 daję 20PLN.

Pozdr.

Witam

gkd_82 napisał/a:

Być może, mój aktualnie niepoprawnie działający Willem jest do naprawy? Przyznam że nawet mam pewne podejrzenia co do usterki, ale potrzebowałbym porady osoby z większym doświadczeniem z programatorami tego typu.

Dzięki pomocy forumowicza @agahes służącego poradą, który to sam składał takowe programatory i nawet jeszcze ma do nich PCB jak i inne części, udało mi się naprawić mój programator.

Co było uszkodzone, można by się zapytać? Otóż uklękła przetwornica MC34063A, zużył się niesławny dławik 100uH przy tej przetwornicy, oraz dioda w sekcji zasilania sygnalizująca uruchomienie programatora.

Uszkodzona przetwornica w ogóle nie sterowała napięciem i dawała VPP na poziomie maksymalnym dla niej, czyli 40V. Po jej wymianie napięcie VPP spadło do 12,8V dla prawidłowych ustawień zworkami do programowania Epromów 27C400/800/160/322.

Zgodnie z sugestią agahes-a wylutowałem dławik i okazało się, że jego rezystancja jak i indukcyjność były poza normą. Wymieniłem więc go zgodnie z poradą na znacznie mocniejszy (dostałem w AVT 1,1A).

Diada w sekcji zasilania w ogóle się nie świeciła, a po wylutowaniu okazało się, że ma nawet dużą rezystancję mierzoną w "kiloomach". Po jej wymianie, po podłączeniu programatora przez LPT do uruchomionego komputera dioda lekko"żarzy się", a po podłączeniu zasilania zewnętrznego ładnie świeci mocnym światłem. To jest jak najbardziej prawidłowym objawem, o czym poinformował mnie agahes. Przyznam że zastanawiało mnie to, dlaczego ona świeci bez podłączonego zasilacza, bo z bardzo pobieżnego sprawdzenia schematu wcale (wedle mnie) to nie wynikało, ale mogłem się mylić bo elektronikiem z wykształcenia nie jestem.

Dodatkowo dokonałem jeszcze "modu" VDD. Miałem u siebie dwie diody połączone szeregowo między nóżką GND stabilizatora napięcia LM7805, a masą programatora. Jednak obie były u mnie "zezworkowane" bajpasem z drugiej strony płytki programatora. Przed awarią nawet nie miałem o tym pojęcia, więc VDD było na poziomie takim jak wychodziło ze stabilizatora. Początkowo zgodnie z jednym ze schematów znalezionych w Internecie, usunąłem bajpas i pozostawiłem jedną diodę bez możliwości jej "zworkowania". Zgodnie z sugestią agahes-a wstawiłem drugą diodę w szeregu na powrót, ale między każdą z nich wstawiłem goldpiny z możliwością ich "zworkowania". Teraz mam regulację VDD na 3 poziomy czyli 5V, 5,6V i 6,2V.

Finalnie dokonałem testu. Podjąłem się próby zaprogramowania epromu 27c160. Pierwsza próba zakończyła się niepowodzeniem i to natychmiastowo (ani jedna komórka pamięci się nie zaprogramowała), bo obie diody dla VDD były "zezworkowane". Po usunięciu jednej ze zworek VDD podniosło się do 5,6V i bezproblemowo "kość" zaprogramowała się do końca.

Biorę jeszcze pod uwagę możliwość "modu" układu przy przetwornicy, dodając trigger w jednym miejscu (tak jak jest to w module zasilania do adaptera Epromów 27C400/800/160/322 EzoFlash) aby móc VPP regulować, ale z drugiej strony...

Teraz przydałoby się uruchomić EzoFlash-a, aby móc programować Epromy 27C400/800/160/322, ale trzeba wytrawić 2 płytki i zakupić do tego graty. Schematy i PCB layout dostępne na stronie projektu. Może ktoś pomoże, albo ma gotowe i odstąpi? Chyba że sam podejmę się wytawiania.

Pozdr.

qbahusak napisał/a:

Ja mam ten + ze 3 adapterki. Działa (LPT) i jest niedrogi.

Dzięki za info. Wyślę PM-kę.

Witam forumowiczów

Z racji takiej, że ostatnio zajmuję się trochę programowaniem epromów UV typu 27c400, 27c800, 27c160 i 27c322 więc korzystamz ekonomicznych programatorów na USB (MiniPro z odpowiednim adapterem), oraz na złącze LPT (starutki z ręcznie wtyrawiamym jednostronnym PCB Willem (bodajże 3) ze zworkami przy przetwornicy DC-DC, który to kuiłem jako używany, również z odpowiednim adapterem). Dlaczego, moża by się zapytać? Praktyka wykazała, że Willem (przez niektórych uważany za kapryśnego) z niektórymi egzemplarzami epromów (programowałem tylko ST-eki i MX-y) radzi sobie lepiej niż MiniPro, w drugą stronę też to działa niestety, więc warto mieć oba.

Kilka dni temu wysiadł mi Willem (zasilanie zwiariowało, a stabilizator napięcia mimo poprawnego działania w idlu w kilka sekund jest taki gorący że jajka można smażyć). W związku z tym chciałbym zakupić takowy programator. Wiem że są na portalach ogłoszeniowych, ale tutaj też warto zapytać. Może któremuś z forumowiczów się w szufladzie kurzy, a byłby w stanie się z nim rozstać za niewielkie pieniądze. Może ktoś z forumowiczów posiada i odstąpi zestaw do samodzielnego złożenia takowego programatora (AVT oferował takie zestawy)?

Posiadam również używany starutki EzoFlash 4v4 (oprogramowanie go wykrywa więc pewnie jest sprawny), jednak nie posiadam stosownego adaptera do zaprogramowania tego typu epromów. Wiem, że na stronie projektu są schematy do samodzielnego wytrawienia i złożenia, jednak jeszcze wytrawianiem się nie zajmowałem. Może ktoś z forumowiczów posiada takowy adapter wraz z dodatkową płytką DC-DC?

Być może, mój aktualnie niepoprawnie działający Willem jest do naprawy? Przyznam że nawet mam pewne podejrzenia co do usterki, ale potrzebowałbym porady osoby z większym doświadczeniem z programatorami tego typu, a nie chciałbym zakładać nowego wątku na elektrodzie ;-).

Pozdr.

Trochę odgrzebuję post, ale chciałbym podziękować @perinoid-owi za pomoc w zdobyciu jednego elementu z listy z pierwszego postu. Po wymianie z nim kilku PM-ek również pomógł mi w zdobyciu innych poszukiwanych przeze mnie przedmiotów, których nie było na liście w pierwszym poście. Nagrał mi również flopy z potrzebnymi programami i DOS-ami.

Post pierwszy został w związku z tym wyedytowany, bo jak widać w dalszym ciągu nie zdobyłem gratów #1 i #2a.

Pozdr.

kismet75 napisał/a:

szukam sio spliter .

Proszę bardzo: https://allegrolokalnie.pl/oferta/sio-s … rixlxe-q6c

Pozdr.

42

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@Sikor z tym CNC to niegłupia sprawa.

Natomiast co do ręcznego wybijania to na coś takiego natrafiłem: https://www.youtube.com/watch?v=I7ETHsYvW1o&t=1040s. Swoją drogą na tym kanale są ciekawe wskazówki, jak między innymi niedestrukcyjnie wybielić plastyk.

Co do rodzimego przykładu wybijania czegoś z gumy to proszę bardzo: https://www.youtube.com/watch?v=Ap5Hh9F9AP4&t=310s.

No ale co by nie zaśmiecać dalej tego wątku, powstrzymuję się z bycia wujkiem dobrą radą zasypując być może zbędnymi linkami.

Czekamy więc na @seban-a i wieści co z idlerami z allegro, czy ewentualnym wydrukiem 3D z innego filamentu.

Pozdr.

43

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

To jeszcze ja tak odrobinę humorystycznie.

Jak wspomniałem wcześniej o czymś nowoczesnym (druk 3D), to można wręcz przeciwnie pójść w totalny "oldskul". Wystarczy mieć gumę o grubości 2mm (na przykład z dętki od jakiegoś pojazdu) i dwa wybijaki/perforatory o średnicach 10mm i 14mm, no i słuszny "meselek". Odpowiednio rozmierzyć, użyć odpowiedniej siły i gumowy idler gotowy.

Pozdr.

@perinoid wysłałem Ci PM-kę. @qbahusak Tobie również wysłałem PM-kę.

Pozdr.

@qbahusak wyślę Ci PM.

@_tzok_ miło że poświeciłeś swój czas tworząc ten (https://www.thingiverse.com/thing:4538634) element.

Pozdr.

lopez napisał/a:

paczka wysłana

Dzięki @lopez. Paczka dotarła. Płytkę adaptera padów złożę jak będę miał odpowiednie złącza DB9, bo pozostałe elementy posiadam. Jak sprawdzę modulatory dam znać.

Dzięki za gratis.

Pozdr.

@Artu2tu dzięki za odzew.

Szkoda że nie posiadasz na odsprzedaż tego elementu. Zawsze warto próbować, a nóż widelec coś się trafi. Zapytanie nic nie kosztuje.

Pozdr.

48

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Witam

@seban specjalistą nie jestem i nie znam się na druku 3D, ale wiem że można gumę drukować. Może by tak zaprojektować zużyty element i druknąć. @qbahusak zaproponował mi druk jednego elementu z białego ABS-u do A800XL, więc i może on ma/może kupić gumowy filament i sobie z tym poradzi.

Pozdr.

@qbahusak znalazłem coś takiego: https://www.thingiverse.com/thing:2777082

Mając (a mam trzy (na zdjęciach z jednego z poprzednich wpisów) ale tylko jedna sprężynkę (ale może uda mi się coś pasującego dobrać)) kwadratowe w przekroju podstawy mechanizmów (CHERRY) brakujących mi klawiszy do klawiatury AWC, mógłbym naprawić je mając "młoteczki" z powyższego linku. Idąc dalej, mając klawisze od innego typu klawiatury AWC od @perinoid-a mógłbym przy drobnych przeróbkach naprawić całość.

Może dałoby się również przerobić odrobinę ten młoteczek (górny trzpień) z przekroju prostokąta na krzyżyk aby pasowało do klawiszy które zaproponował @perinoid. Niestety jeszcze nie znam się na modelowaniu 3D, więc aktualnie sam tego nie zrobię.

Może na próbę druknąć te "młoteczki", wykąpać w oparach acetonu i zobaczyć co to warte?

Pozdr.

Witam

qbahusak napisał/a:

Mogę Ci druknąć z białego ABS i wsadzić w acetonu opary.

Dzięki za odzew @qbahusak. Jestem dumny z tej społeczności cytując klasyka (a może klasyczkę). Jeżeli jakość byłaby porównywalna z oryginałem przebolałbym to.

To ile by mnie kosztowała taka przyjemność?

To może z rozpędu udałoby się wydrukować brakujący mi ("1") klawisz do klawiatury ALPS z filamentu w odpowiednim kolorze z zagłębieniami na tekst który uzupełnił bym sobie korektorem i "wsadzić w acetonu opary", oczywiście jeżeli ktoś ma model takowego. Wówczas mając mechanizm/przełącznik od @perinoid-a bym miał komplecik.

Pozdr.