451

(63 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Używasz tej wersji - https://github.com/kbr-net/sdrive-max/r … ax-v12.zip ?

452

(63 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Przede wszystkim trzeba ustalić, czy dotyk w ogóle jest sprawny, bo ja mam już chyba 2 wyświetlacze, w których dotyk po prostu nie działa.

Do testowania tych wyświetlaczy można użyć tej biblioteki i przykładów do niej dołączonych:
https://github.com/prenticedavid/MCUFRI … tag/v2.9.9

453

(19 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Alt+kursory porusza kursorem myszy co 5(?) pikseli, a Alt+Shift+kursory co 1 piksel.

454

(102 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

pancio.net napisał/a:

Czyli przypadki przedstawione jak na załączonym obrazku są prawidłowo wykonanym połączeniem czy powinno się jeszcze dodać rezystor?

Uznałbym je za wystarczające, jeśli obawiasz się przebicia diody na zwarcie, to możesz dać rezystor, ale moim zdaniem nie jest on tam do niczego potrzebny.

455

(102 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

tOri napisał/a:

Tak jak napisał Candle można zminimalizować ewentualne kłopoty włączając np. szeregowo rezystancję ograniczającą prąd płynący w linii.

Nie ma takiej potrzeby, o ile jest dioda, tranzystor albo zwieramy tę linię wyjściem OC/OD. Jedyne, do czego nie można dopuścić, to zewnętrzne wymuszenie stanu wysokiego na tej linii. ANTICowi jest wszystko jedno czy niski stan na linii wymusza tranzystor w jego strukturze, czy na zewnątrz. Stopień wyjściowy układów NMOS zawsze jest asymetryczny i de facto jest wyjściem otwarty kolektor, tylko ze zintegrowanym "rezystorem" podciągającym.

456

(102 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

ZuluGula napisał/a:

Czy opary z kalafonii maja jakis szkodliwy wplyw na uklad nerwowy? Bo wyglada na to ze wielu elektroników jest bardzo rozdrażniona i nerwowa.

Raczej elektronicy są świadomi zagrożeń, a reszta wybiera "błogą nieświadomość". Denerwują się raczej Ci drudzy, kiedy elektronicy próbują ich wyrwać z tej nieświadomości.

Prąd wyjściowy ANTICa w stanie wysokim to pewnie ok. 1 mA, współczesne układy CMOS, w stanie niskim mogą wymusić prąd 20 mA, więc bez trudu "spacyfikują" obwody wyjściowe ANTICa i wymuszą taki stan na linii, jaki chcą. To może budzić pewne obawy nieco młodszych elektroników, gdyż w elektronice obowiązuje ogólna zasada, że wyjść przeciwsobnych się ze sobą nie łączy.

Natomiast łączyć można wyjścia typu otwarty kolektor (otwarty dren). ANTIC jest układem wykonanym w... antycznej ;) technologii NMOS, a wyjścia układów NMOS zawsze są wyjściami typu otwarty dren (tyle, że mają zintegrowany rezystor podciągający). Stan wysoki jest wymuszany przez rezystancję i nawet w normalnych warunkach, "dolny" tranzystor zwiera tę rezystancję do masy, by wymusić stan niski. Ten "rezystor" podciągający w układach NMOS jest tranzystorem (ale nie sterowanym, ma bramkę połączoną z drenem). Zatem w mojej ocenie wymuszanie stanu niskiego, przez zwieranie wyjścia układu NMOS do masy jest całkowicie bezpieczne, ale tylko do masy. Zatem warunkiem bezpieczeństwa jest, aby wyjście nowego układu używane do zwierania linii \REF, było wyjściem typu otwarty kolektor.

https://obrazki.elektroda.pl/9923484200_1618585904_thumb.jpg

457

(102 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Synchronicznie, ale opóźnienia występują i niestety mogą być różne, a pamięci MT czasem padają od patrzenia na nie ;)

Zegar tylko "mówi" kiedy CPU ma odczytać magistralę. Układy muszą wystawić dane odpowiednio wcześniej (po to w Atari jest tyle tych zegarów, przesuniętych w fazie) i one sobie tam "siedzą" i czekają, aż CPU je odczyta na kolejnym zboczu sygnału zegarowego.

458

(102 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Masz rację i nie masz zarazem ;) problemy mogą wyniknąć jeśli jeden "zestaw" pamięci wystawi dane na magistralę szybciej niż drugi, przez ten moment będzie na magistrali konflikt na niektórych bitach. Niby nie tragedia, ale będzie to generować zakłócenia, no i np. pamięci Microna mogą tego nie wytrzymać na dłuższą metę.

459

(102 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

W schematach 130XE dostępnych na forum brakuje złącza ECI, więc myślę, że to może rzucić trochę światła na problem.

460

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

W takim razie wybór jest prosty - Samsung, bo jest non-ECC...

461

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Topless, nie polecam. Oryginalnie były chyba Samsungi. Niektórzy twierdzą, że ECC (z 3 lub 9 kośćmi) sprawiają problemy, ale ja tego nie zauważyłem. Ceny sobie wołają kosmiczne...

Pisałeś, że masz schemat... U302 i U307 - 74LS245 i 74LS244. Jak nie masz czym sprawdzić, to je wymień.

463

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Dopóki nie będę miał płytek, chyba nie ma sensu, żebym udostępniał obudowy, bo nie mam pewności czy to będzie do siebie pasować. Na thingiverse są pliki źródłowe Fusion 360, więc każdy może sobie sam dostosować, jak będzie miał płytki wcześniej.

Załączam poprawiony projekt PCB, wykonany na 2 mm laminacie, powinien pasować do "starej" obudowy.

Zacznij od buforów portu DMA... spróbuj też w konfiguratorze USATANa zmienić ID na jakiekolwiek inne niż 0. Może tylko wysypał się autoboot na kartach SD, próbowałeś go przeinstalować? Z jakiego drivera HDD korzystasz?

465

(10 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

https://obrazki.elektroda.pl/8286698600_1617981833_thumb.jpg
Czyli jak widać, 12 VDC z XF551 nie zadziała, a przynajmniej nie bez modyfikacji stacji.

466

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Nie każda stacja do PC na USB obsługuje dyskietki DD. Ja mam Sony MPF82E i ta wiem, że obsługuje, ale nie jest to regułą.

467

(22 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię Atari)

Wyszło, to które ostatnio naprawiałem miała dobre GTIA, ale to były te pierwsze 800XE na 1-bitowych pamięciach z końca lat '80, raczej nie z naszego rynku.

468

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Niestety w STe są miejsca na zworki, ale fabrycznie ich nie ma. 2 z 3 padów są połączone na stałe ścieżką. Trzeba ją przeciąć i wlutować 3 goldpiny, na które nakłada się zworkę.

469

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

PCty w większości nadal mają złącze FDD, ale można używać _niektórych_ stacji na USB. Gotek do ST jest stosunkowo bezinwazyjny, bo nic nie trzeba ciąć ani wiercić. Wyjmujesz oryginalną stację i wkładasz Goteka, w każdej chwili możesz wrócić do oryginału, tak samo jak z przekładką ROMów (tych, które są fabrycznie i tak nie da się przeprogramować). Z zewnętrznej stacji nie uruchomisz większości gier... musisz robić przełącznik A/B, a to już wymaga przecięcia przynajmniej jednej zworki na płycie.


Trybu Hi-Res wymaga większość programów użytkowych, gier na Hi-Res praktycznie nie ma.

470

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

lopez napisał/a:

_tzok_ te płytki zamówiłeś taki kwadratowe jak na gtihub? czy przerobiłeś na okrągłe, aby pasowały do twojej obudowy?

Przerobiłem na okrągłe, ale oczywiście źle pomierzyłem i zamówiłem za duże, więc będę musiał trochę przerobić obudowę.

ramik napisał/a:

taki mam i dziala bezproblemowo z amigą  https://allegro.pl/oferta/stacja-gotek- … OTAwZWM%3D

Hehe... widzę, że ktoś podchwycił mój sposób "skracania" wtyków DB-25 i to na skalę "przemysłową" ;) Z tym cięciem i lutowaniem jest na prawdę sporo roboty, aż dziw, że komuś się chciało.

...a bez YM? Z tego co kojarzę, to STf nie powinien "bombić" bez napędu.

472

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Ja tam zamiast "zdobywać" to drukuję, a jak przyjdą płytki, to będzie całkiem luksus. Niedługo będę robił próby z Easy PET-G, a jak nie wyjdzie to spróbuję Impact PLA.

473

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Amiga wymaga zatrzasku do sygnału Motor-ON, ale Gotek tego sygnału w ogóle nie używa... zatrzask, jeśli jest, to siedzi we wtyku DB-23 po stronie Amigi.

474

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Można też tak:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=15042

475

(162 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 16/32bit)

Da się tego z Amigi podpiąć, pod warunkiem, że zdobędziesz wtyk do ST. Gotek jest ten sam, firmware, o ile to HxC albo FF, też.

EPROMy, jak chcesz mieć 2 TOSy to 2Mbit, czyli 27C020, albo jakiś Flash np. 39SF020, W29C020 - sztuk 2.

Plomby zdejmiesz przy użyciu WD-40 (ale jak są papierowe to się poplamią), albo opalarki i żyletki (ale ostrożnie, żeby nie stopić obudowy).