Odp: Krótkie 520ST - TOS
A czy nieda się wczytać EmuTosa portu cartridge? To powinno być idealne rozwiązanie :-|
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
4th Atari ASCII Compo - wyniki Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing.
VIII. Basque Tournament of Atari 2600 Kolejna relacja, wśród otrzymywanych od naszego przyjaciela Egoitza z Kraju Basków.
Przezroczysta obudowa dla Atari 800XL Rusza przedsprzedaż wyjątkowej, przezroczystej obudowy do komputera Atari 800XL!
RECOIL 6.4.5 RECOIL to przeglądarka retro plików graficznych, obsługująca ponad 550 formatów, dostępna na różnych systemach operacyjnych, z regularnymi aktualizacjami.
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
A czy nieda się wczytać EmuTosa portu cartridge? To powinno być idealne rozwiązanie :-|
Cartridge ma pojemność 128KB, to nie wystarczy na EmuTosa.
Formalnie jest wersja EmuTOSa na kartridż (128kB) ale jest pozbawiona AESa i Desktopu:
https://sourceforge.net/projects/emutos … 0.9.10.zip
Mogę spróbowac zrobić Dual TOS 6chip Tos 1.04 + najnowszy Emu Tos 192Kb.
EmuTos chyba ma zaszyte w sobie botowane z IDE, chyba nawet testowałem to w MEGA ST.
Ale czy z c't IDE to zadziała nie mam pojęcia.
Jakby był ktoś chcetny, i jakby się udało coś takiego zrobić, to koszt będzie 80zł z wysyłką.
6 kostek pamięci i coś za fatygę, Myslę że taka cena OK.
Pisałem o tym dokładnie w poście nr 12 w tym wątku, że EmuTOS działa i bootuje, testowałem właśnie z c't IDE. Nie będę powtarzał treści, wrócić do postu nr 12.
Jeżeli to tak wygląda, to rzeczywiście beznadziejna sytuacja. Aż się dziwię że Putnik nie opracował jakiegoś patcha w AUTO dla emuTos'iarzy - chyba to byłoby łatwiejsze niż przepisywanie kilkuset gier :(
No ale szkoda w ciul, bo byłoby jak nóż w masło :(
Wiesz co, tutaj zdania są jak d...: podzielone. Jedni uważają, że autorzy EmuTOS-a mają rację, bo opierają się na oficjalnych dokumentacjach i zarzekli się twardo, że poza te dokumentacje nie wyjdą i koniec. Z drugiej strony jeżeli są jakieś powtarzalne funkcjonalności sprzętu, które działają na każdym egzemplarzu i każdym modelu, to pomimo, że nie zostały ujęte w dokumentacji, ale odkryte przez ludzi, to dlaczego by ich nie uwzględnić? Przecież to nie psuje ogólnej koncepcji, a tylko dodaje jakąś tam drobną dodatkową funkcjonalność, niczego przy tym nie robiąc negatywnego w skutkach. I przy takim stanowisku upierał się Putnik naciskając na zrobienie drobnej poprawki w EmuTOS. Koniec końców pokłócili się, obrazili, i już wiemy na pewno że żadna strona nie ustąpi w tej kwestii. Dla mnie to głupie, bo nie chodzi o drobiazg, tylko o podzielenie całej społeczności dokładnie na pół, bo z tego co czytałem na forach, to właśnie taki "na oko" jest podział tych osób, które mają przeciwne zdanie na ten temat. W zasadzie można nawet uprościć ten podział do ludzi, którzy grają w gry(oni wszyscy są za Putnikiem) i tych, którzy w gry nie grają(za EmuTOS-em). Ja jestem za stroną Putnika i dziwię się bardzo mocno, że autorzy EmuTOS-a nie zrobili tej drobnej poprawki, albo to oni nie wypuścili jakiegoś patcha, bo uważam, że skoro gry Putnika działają na każdym Atari i na każdym TOS-ie, to jeżeli EmuTOS nie działa z tymi grami, to jest systemem do d...:-)
Problemy w tym, że PPera opiera się na czymś co jest prawdopodobnie artefaktem wytworzonym przez kompilator użyty przy produkcji TOSu, i wcale nie działa tak przewidywalnie (i nie na wszystkich wersjach TOSa). Zmiana na prawidłowe zachowanie byłaby trywialna. Natomiast zmiana tego po stronie EmuTOSa jest nietrywialna i wynika to z tego jak działa używany dziś kompilator (GCC). Dodatkowo EmuTOS ma ciągły problem z brakiem miejsca w obrazach 192KB więc dodawanie nieudokomentowanych zachowań po to żeby zadowolić PPere nie jest dobrym pomysłem.
Podsumowując: zmiana po stronie PPery jest trywialna i nawet niespecjalnie czasochłonna. Zmiana po stronie EmuTOSa jest trudna, pracochłonna i dodaje dodatkowy kod do obrazu gdzie devowie już się zmagają z brakiem miejsca.
No dobrze, a tak się zastanawiam, ciekawe czy pod EmuTOS działają bez problemu wszystkie gry na ST, które są odpalane w ich pierwotnych wersjach (np. z dyskietek)? Jak jest tutaj z kompatybilnością, czy faktycznie jest ona pełna? Bo jeśli nie, to nie ma też sensu dyskusja o przeróbkach Petera Putnika, ale jeśli tak, to kwestia dojścia do jakiegoś kompromisu wydaje się być grą wartą świeczki.
Są gry które nie działają na TOSie innym niż 1.00, a na 1.04/1.06 to już nawet sporo, nie wspominając o 2.06. Więc co tu mówić o EmuTOSie.
EmuTOS to jest taki wynalazek na podobieństwo ReactOS na PC, czyli kupa solidnej, nikomu niepotrzebnej roboty.
No to tak to właśnie widziałem:-) Pełna zgoda i najlepszy jest TOS 2.06 z grami od Putnika - nic mi więcej nie potrzeba:-)
Czy na krótkim ST z 1MB RAMu (520+), który ma 6 kostek, brak zworek i brak 74ls11 mogę zainstalować TOS wyższy niż 1.04 (bez modyfikacji)? Nie wiem czy ja coś robię źle, czy ki diabeł.
To może dodakowo dopytam czy na 1040STFM z dwoma kostkami (miejsce dla 6), ze zworkami i ze scalakiem 74ls11 mogę zainstalowć 2.06 w 6 kościach 27256 ? Rozumiem że zworki trzeba przestawić. Czy to starczy czy coś jeszcze ?
Ostatnio edytowany przez goolash (2023-01-26 11:53:31)
Czy na krótkim ST z 1MB RAMu (520+), który ma 6 kostek, brak zworek i brak 74ls11 mogę zainstalować TOS wyższy niż 1.04 (bez modyfikacji)? Nie wiem czy ja coś robię źle, czy ki diabeł.
To może dodatkowo dopytam czy na 1040STFM z dwoma kostkami (miejsce dla 6), ze zworkami i ze scalakiem 74ls11 mogę zainstalować 2.06 w 6 kościach 27256 ? Rozumiem że zworki trzeba przestawić. Czy to starczy czy coś jeszcze ?
Nie można. Trzeba zastosować modyfikacje, w tym logika (Gal lub ls11), wszystko zależy od modyfikacji
Nie można. Trzeba zastosować modyfikacje, w tym logika (Gal lub ls11), wszystko zależy od modyfikacji
Aha, dzięki, rozumiem że to tyczy się 520 a są może jakieś gotowe schematy(wsady) takiego rozwiązania ?
No i powtórze pytanie o 1040
.... czy na 1040STFM z dwoma kostkami (miejsce dla 6), ze zworkami i ze scalakiem 74ls11 mogę zainstalować 2.06 w 6 kościach 27256 ? Rozumiem że zworki trzeba przestawić. Czy to starczy czy coś jeszcze ?
Podobnie jak w 520ST przy czym masz dwie kości ROM. Nawiasem mówiąc w 520St bez problemu można wsadzić też tylko dwie , zmieniając położenie dwóch rezystorów. Najlepiej napisz do Atrik-Wroc na tym forum, miał niedawno świetne CT ide czyli dekoder wraz z kontrolerem IDE i to działa w 520 i 1040
Podobnie jak w 520ST przy czym masz dwie kości ROM. Nawiasem mówiąc w 520St bez problemu można wsadzić też tylko dwie , zmieniając położenie dwóch rezystorów. Najlepiej napisz do Atrik-Wroc na tym forum, miał niedawno świetne CT ide czyli dekoder wraz z kontrolerem IDE i to działa w 520 i 1040
wiem jak to idzie z 27010 (albo 271000), ale ja nie chce 2 kości rom,.
Maszyny 520STM wszystkie rewizje, oprócz rev.I nie maja możliwości zastosowania 2 układów IC ROM (LO,HI), bez możliwości dodatkowych modyfikacji.
Jeżeli chodzi o TOS 2.06 w wszystkich maszynach STF, STFM, STM bez dodatkowej logiki nic nie zdziałasz.
Są na runku dostępne różne produkty, zazwyczaj kontrolery IDE (C'T, IDE IF od PP i wszystkie jego klony) które taka logikę posiadają.
Ostatnio edytowany przez dragmar (2023-01-26 14:35:44)
Maszyny 520STM wszystkie rewizje, oprócz rev.I nie maja możliwości zastosowania 2 układów IC ROM (LO,HI), bez możliwości dodatkowych modyfikacji.
Jeżeli chodzi o TOS 2.06 w wszystkich maszynach STF, STFM, STM bez dodatkowej logiki nic nie zdziałasz.
Są na runku dostępne różne produkty, zazwyczaj kontrolery IDE (C'T, IDE IF od PP i wszystkie jego klony) które taka logikę posiadają.
Rozumiem to już ustaliliśmy w poście 39
Drugie pytanie dotyczyło 1040 która ma 2 kości z dodakową logiką. Czy aby zastosować 6 kości muszę się tej dodatkowej logiki pozbyć ?
Ostatnio edytowany przez goolash (2023-01-26 15:01:23)
dragmar napisał/a:Maszyny 520STM wszystkie rewizje, oprócz rev.I nie maja możliwości zastosowania 2 układów IC ROM (LO,HI), bez możliwości dodatkowych modyfikacji.
Jeżeli chodzi o TOS 2.06 w wszystkich maszynach STF, STFM, STM bez dodatkowej logiki nic nie zdziałasz.
Są na runku dostępne różne produkty, zazwyczaj kontrolery IDE (C'T, IDE IF od PP i wszystkie jego klony) które taka logikę posiadają.
Rozumiem to już ustaliliśmy w poście 39
Drugie pytanie dotyczyło 1040 która ma 2 kości z dodakową logiką. Czy aby zastosować 6 kości muszę się tej dodatkowej logiki pozbyć ?
Tak. układ LS11 trzeba usunąć i 3 zworki przestawić z 1M na 256K
Ostatnio edytowany przez dragmar (2023-01-26 14:53:35)
Tak. układ LS11 trzeba usunąć i 3 zworki przestawić z 1M na 256K
Dzięki!!
Nawet na tych 6 kostkach TOS 2.06 i tak nie pójdzie. LS11 to nie ta logika o której była mowa :)
Zatem chodzi o dekoder Tosu , urządzenie które odpowiednio przmapuje adresy w starszych STkach. Można je jakoś zdobyć osobno (najlepiej poskładać w domu)? Bo widziałem je w kombajnach z blitterem i IDE ale ja mam ultrasatana i miejsce na blitera w płycie.
Dokładnie. Chodzi o adresy.
Jak nie chcesz IDE, to mam jeszcze MagnumST czyli ALT-RAM i TOS2.06. Można to oczywiście zrobić i bez tego, są opisy takich modyfikacji.
EDIT:
Ostatnio zrobiłem sobie adaptery do płyt które mają dwie kostki, aby można było łatwo zainstalować TOS 1.4.
Kostki są MTP więc można wrzucać różne rzeczy. Sprawdzałem oprócz 1.4 także KAOS, przerobiony 1.6 i EmuTOS.
Jakby ktoś chciał komplet to mam jeszcze kilka płytek :)
Ostatnio edytowany przez artik-wroc (2023-01-27 09:01:33)
Strony Poprzednia 1 2
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
[ Wygenerowano w 0.090 sekund, wykonano 20 zapytań ]