1

Temat: lepsza grafika, ANTIC #2

jakis czas temu puscilem posta:
http://atariarea.histeria.pl/forum/viewtopic.php?t=2126

nie jest to moze latwe w realizacji, zgoda. proponuje wiec cos prostrzego:

1. ustawiamy 2 DL, 2 pamieci obrazu, 2 rozne tryby,
2. napiemiennie wyswietlamy - znana sprawa
3. dodatkowe urzadzenie (mikser) z rejestrem sterujacym.

mikser "dodaje" obrazy wyswietlane naprzemiennie (scandoubler?)

zalety: 100% zgodnosc w dol. 100% lepsza grafika ;-) pamiec koloru itp. z poprzedniego artka oprocz speeda + 30%

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

2

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

wszystko fajnie ale ja jestem ciekawy swiata zwlaszcza Atari wiec mam pytanie jak to wszystko zrealizowac fizycznie, czy istnieje jakiś ciekawy schemat by cos takiego realizowac?

Żyję bo Bóg tak chciał.

3

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Proponowałem kiedyś chyba coś podobnego Pasiowi (a raczej wywiadywałem się o realność). Z tym, że wymyśliłem jeszcze takie magiczne urządzenie, które dodane na układach wyjściowych nakładałoby w realtime aktualną ramkę na poprzednią, taki mix. W ten sposób interlace nie mrugałby (chyba że RGB).

No niestety Pasiu ocenił trudność konstrukcji takiego czegoś na skrajnie wysoką.

4

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Z tym, że wymyśliłem jeszcze takie magiczne urządzenie, które dodane na układach wyjściowych nakładałoby w realtime aktualną ramkę na poprzednią, taki mix. W ten sposób interlace nie mrugałby (chyba że RGB).


wlasnie o to chodzi! nie bedzie migalo, mozna nakladac np. gr.8 i gr.9 ...

chwilowo bawie na slowacji ale zaraz wracam i odpowiem ...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

potrzebny bylby scandoubler jakis chyba,
dl_1 - 1 wejscie scandoublera,
dl_2, zapis do rejestru kontrolnego i leci na 2 wejscie scandoublera, obrazy sumowane i na wyjscie.
bez migania dualplayfield ???


?? mozliwe ??

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

6

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

No niestety Pasiu ocenił trudność konstrukcji takiego czegoś na skrajnie wysoką.

No moze nie skrajnie, ale rzeczywiscie jest to trudne. Jezeli chcialoby sie zrobic uklad z dwoma Anticami, powstaje problem z generacja obrazu. Antici moga zaczac kreslic linie w innym momencie... Jezeli jednak jest to problem pozorny (czyt. obrazy bylyby generowane rownoczesnie) mysle, ze nie byloby problemu zrobienia karty nawet z dodatkowymi 4 Anticami i uzyskaniu np. 256 kolorow w gr.15 z palety np. 4096...  :D

7

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Jezeli chcialoby sie zrobic uklad z dwoma Anticami

nie o to chodzi! 1 antic 2 listy displayowe - uklad ktory doda te dwa odrebne obrazy i wyswietli z podwojna czestotliwoscia czyli 15,costam - zwykly pal

jak przekierowac 1 wyjscie na 2 wejscia dla takiego scandoublera/miksera ? widzialem w sieci ukladzik o podobnym dzialaniu tylko dla innego kompa ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

8

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

co tam 4... 8! 16! 32 Antki! :D
A nazwiemy np.: Riva TNT 32-Antics :)

9

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Antic wielordzeniowy w duzej obudowie :)

macie moje blogoslawienstwo

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

10

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Tenże wymyślony zlewacz ramek (hm, to coś jak blur ;) miałby równe zastosowanie przy jednym, jak i dwóch anticach - tak to chyba widziałem.

32 Antiki - ok, ale czy nie trzebaby jeszcze 32 GTIA???

Co do dwóch Anticów, to może by tak: uaktywniony drugi Antic ujawniałby swój obraz tylko w miejscach, gdzie pierwsze GTIA generuje kolor tła. Inaczej mówiąc, kolor z określonego rejestru stanowi "dziurę", "wycięcie" przez które widać obraz i kolory generowane przez drugi zestaw Antic/GTIA. Pozwoliłoby to na swobodniejsze operowanie kolorem (bo tamten pomysł to jednak tylko interlace, tyle że na 2 Antikach) i ciekawe miksowanie trybów graficznych (np np lewa stron gr15, prawa gr0).

Podejrzewam jednak, że to jeszcze trudniejsze, ale miałoby sens.

Bo jak drugi Antic ma służyć tylko do robienia interlace... to to nieciekawe. Równie dobrze można w jednym Antiku co ramkę zmieniać DL. I dodać tylko ten "miksujący bufor" - nie ma problemów z kompatybilnością, tyle że z buforem obraz nie miga. Takie uprzyjemnienie.

11

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

A może chłopcy weźcie jakiegoś monstrualnego Xilinxa i zróbcie całą atarke w VHDL'u i po sprawie :-D

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

12

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Z Xilinxow mam XC4013 ale chyba nie wystarczy :).

Nosty: ja to serio napisalem. Wiem, ze od jakiegos czasu forum sprzetowe przypomina koncert zyczen, ale bez przesady...

Nastepnym problemem oprocz synchronizacji obrazow jest wspomniane ich multipleksowanie. Jakos nie moge sobie wyobrazic prostego zsumowania zespolonego sygnalu wizji (lub chrominnancji) z dwoch GTIA.  Z syganlem luminancji byloby prosciej, ale to moze byc tylko teoretycznie.

Dlatego wpadl mi pomysl by wykorzystac tylko Antici. W latwy sposob mozna z kazdego z nich otrzymac 2 bity, ktore mozna wykorzystac do sterowania ukladem generacji koloru (uklad palety kolorow+przetworniki C/A skladowych RGB).

13

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Wiem, ze od jakiegos czasu forum sprzetowe przypomina koncert zyczen, ale bez przesady...

To ja poprosze Rower :)

A tak serio, to juz niedlugo z drugiej Atarki zostanie tylko CPU bo 2x Pokey, 2x GTIA i 2x Antic oraz 2x PIA beda siedziec w pierwszej ;) ;)

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

14

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

no fakt - a moja druga u takiego jednego w radomiu w tapczanie lezy :)

15

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Sądzę, że spokojnie wystarczyłyby 3 zestawy ANTIC+GTIA, po jednym na każdy z kolorów i monitor RGB, ewentualnie wsparty scandoublerem.
Pozostaje tylko rozwiązanie takich rzeczy, jak dostęp do pamięci i to nie tylko RAM, ale i ROM (generator znaków), a przede wszystkim dostęp do wewnętrznych rejestrów sprzętowych każdego układu, których adresy są dekodowane wewnątrz ANTIC-a, więc trzeba by robić jakieś sztuczki z przełączaniem magistrali. Aha, i pewne kłopoty z nierównoczesnym ustawianiem pointerów Display List.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

16

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Zapomniałem o sprawie o podstawowym znaczeniu. Rozwiązania sprzętowe nie stanowią istotnej przeszkody w wykonaniu układu. Wszystko da się tak czy owak rozwiązać. Pozostaje pytanie, kto cały ten kram sfinansuje? Domyślam się, że gdyby układ, łącznie z ANTIC-ami, GTIA, Biport-SRAM, płytką, montażem i uruchomieniem miał się zamknąć w kwocie 20PLN, to już tak gdzieś może około połowy forumowiczów by w to weszło. Problem w tym, że realność projektu zaczyna się o rząd wielkości wyżej.

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

17

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

problemem nie są pieniądze tylko to, że biedne 6502 nic sensownego na takich 3 anticach nie wypoci. No chyba że statyczne obrazki ...

What can be asserted without proof can be dismissed without proof.

18

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Rozwiązania sprzętowe nie stanowią istotnej przeszkody w wykonaniu układu. Wszystko da się tak czy owak rozwiązać. Pozostaje pytanie, kto cały ten kram sfinansuje?

nie calkiem tak, b.trudno znalezc elektronika do zaprojektowania ukladu na atari i nie koszt jest jedyna przeszkoda...

a koszt?

chcialbym zapytac, ile bylbys w stanie Ty Atarowcu zaplacic za upgrade atari - upgrade taki, jaki sobie wymyslisz... przyklad i cena.

przyklad:
za projekt interface wewnetrznego o ktorym niedawno pisalem http://atariarea.histeria.pl/forum/viewtopic.php?t=2170

za prototyp kolo zawolal sobie 450zl

kto sie doklada? ;-) spoko... jak wszystko pojdzie po mojej mysli dokumentacje puszcze free

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

19

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

No mnie się wydawało, że tylko teoretyzujemy. Nie ma co przesadzać z przeróbkami. Mnie za +1mega krytykowano swego czasu, że niby jestem p*.*ęty, bo kto tego użyje.

Myślę, że już lepiej skupić się na rozpowszechnianiu '816...

20

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

juz za momencik, juz za chwileczke asembler w stylu QA, Xasm z obsluga 65816, asemblowac juz asmebluje, jednak jest pare wyjatkow ktore trzeba uwzglednic

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

21

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

nie calkiem tak, b.trudno znalezc elektronika do zaprojektowania ukladu na atari i nie koszt jest jedyna przeszkoda...

a koszt?

chcialbym zapytac, ile bylbys w stanie Ty Atarowcu zaplacic za upgrade atari - upgrade taki, jaki sobie wymyslisz... przyklad i cena.

przyklad:
za projekt interface wewnetrznego o ktorym niedawno pisalem http://atariarea.histeria.pl/forum/viewtopic.php?t=2170

za prototyp kolo zawolal sobie 450zl

kto sie doklada? ;-) spoko... jak wszystko pojdzie po mojej mysli dokumentacje puszcze free

Jestem w o tyle dobrej sytuacji, że zawsze sam potrafiłem zrobić wszystko, co mi do atarynki było potrzebne i zazwyczaj stać mnie na to. Jedynym problemem w tym przypadku jest czas i chęci, a tych mam coraz mniej.
W zupełności rozumiem gościa, który na tyle wycenił Ci wymienione przeróbki. Przyznam, że na przykład dla mnie idea tego interfejsu jest zbyt mało interesująca, abym przy takiej cenie przezwyciężył swoje lenistwo. Jak mawiał Duńczyk, w miarę upływu lat spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie na święty spokój. ;-)

Ceterum censeo Unionem Europaeam delendam esse.

22

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Jak mawiał Duńczyk, w miarę upływu lat spada zapotrzebowanie na zysk, a rośnie na święty spokój. ;-)

No to ja jestem już bardzo stary. ;)

Zawsze mam rację, tylko nikt mnie nie słucha.

23

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

Jestem w o tyle dobrej sytuacji, że zawsze sam potrafiłem zrobić wszystko, co mi do atarynki było potrzebne i zazwyczaj stać mnie na to. Jedynym problemem w tym przypadku jest czas i chęci, a tych mam coraz mniej.

niestety talentu do lutowania nie mam, czasu zreszta tez ;-) jak my wszyscy ;-) a checi ogromne... dlatego kupilem czas goscia z talentem ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

24

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

a moze podlaczyc uklad MARIA z Atari7800, ktory oferuje mozliwosc operowania na rastrze, przemieszczania ze 100 obiektow na raz, zamiast grafiki PMG ANTIC'a

ktos probowal ? wiadomo ze dostepnosc tego modelu atari jest skromna, ale kto wie

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

25

Odp: lepsza grafika, ANTIC #2

E, to aż taki wypas ta Maria? Muszę arty Voya sobie odświeżyć. Czy łona nie jest kompatybilna wstecz? To mogłoby być fajne rozwiązanie, jak jest z dostępnością tego układu?

[ Dodano: Śro Gru 24, 2003 00:00:00 ]
A tak się ma -1 do upływu lat i wieczną młodość.  :mrgreen: