126

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

W obecnych warunkach to jedynie blaszak się nadaje do egzystencji partyzanckiej, bo "real party is outside" skończyłoby się uduszeniem.

Wiem co mówię, właśnie wracałem spod Dworca Głównego do siebie na piechotę (znający mnie krakusi wiedzą, ile mniej więcej ten dystans wynosi) w masce przeciwpyłowej (z Castoramy, ale poluję na porządny twór) i okularach budowlanych (zamierzam kupić takie metalowe spawalnicze :>). Naprawdę nie polecam.

.: miejsce na twoją reklamę :.

127

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Wez juz nie troluj.

ZbyniuR: screeny wygladaja calkiem fajnie, zastanwiam sie tylko jak z grywalnoscia. Chyba czas odkurzyc capris'a i przyjrzec sie blizej tym produkcjom.
Wiadomo moze dlaczego ostatnia prodka z listy zostala zdyskwalifikowana?

128

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Jak się komuś nie podoba obecność innej osoby na tym samym forum, to się ją dodaje do killfile'a. Proste i skuteczne rozwiązanie.

.: miejsce na twoją reklamę :.

129

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

mazi@ - nie wiem, nawet nie mam czasu się im przyjrzeć, ale klikając download pod tym artem można ściągnąć wszystkie na raz.  :)
http://www.indieretronews.com/2015/11/c … 5-new.html

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

130

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Jak komuś nie podoba się obecność innej osoby na forum, to niech sobie wpisze do killfile :)

.: miejsce na twoją reklamę :.

131

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Pin napisał/a:

wszystko ładnie, ale szkoda że z powodu prostoty Amstradowego OS i braku sensownie oprogramowanych rozwiązań typu dysk twardy ... muszę teraz zapisać 36 dyskietek ;). Masakra :D

Mozesz uzyc hxc

.

132

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Przed laty jedynym problemem jaki się miewało to brak softu, bo w przeciwnym wypadku człowiek się cieszył że ma przy czym dłubać. Na szczęście jak ktoś nie lubi to nie musi. :)

Ale fakt że pomijając te bardziej rozbudowane gry które coś sobie doczytywały i potrafiły zajmować całą stronę dyskietki albo i więcej, to zwykle na zwykłej dyskietce 2x178KB na stronie mieściło się od 3 do 5 gierek i najwygodniej było zrobić sobie menu uruchamiane plikiem o tej samej nazwie na każdym dysku by nie wklepywać za każdym razem CAT a potem nazwy gry tylko np RUN"0  a potem cyferką się wybierało tytuł lub zerem wczytanie menu z kolejnego dysku gdy czegoś szukaliśmy. Przez pewien czas nawet miałem działający mechanizm który sam mi "wklepywał" to run"0 w chwili gdy włożyłem dysk. (wystarczyło kilka żyłek od klawiatury pociągnąć do czujnika).

Co prawda przygotowanie takiego menu chwile zajmowało, zwłaszcza że nie zawsze kilku-plikowe gry miały nazwy tych plików podobne do siebie, co w systemie który nie operuje katalogami tworzy bałagan na dysku w którym jest więcej niż jedna gra na stronie, i aby to uczynić bardziej czytelnym to trzeba było zmodyfikować im nazwy oraz poprawić je w loaderach. Ale na szczęście zwykle nowy soft nie trafiał do nas na co dzień w ilościach hurtowych, więc raczej nie było co narzekać bo jak już trafiał to się człowiek cieszył a nie martwił. :)  Nie mniej jednak w dobie neta zwykle każda gra to osobny DSK i najwygodniej to przeglądać na emulatorze i tylko nieliczne bardziejsze rzeczy sobie przenieść na prawdziwe dyski.

Niestety część gier rusza wczytując się sektorami a nie plikami, lub ma poukrywane pliki, albo jakieś tricki w katalogu który po komendzie CAT rysuje obrazki ze semigrafiki zamiast wyświetlać spis plików, (cóż takie były też uroki oryginałów), a póki tego nie oblukasz to nie wiesz które to są, więc nie można sobie hurtowo powrzucać jakimś kopierem do modyfikacji DSK tylu gier ile się zmieści na dysku przed ich przeglądaniem.

A nawiasem mówiąc to chcecie powiedzieć że na innych 8bitowcach było to jakoś wygodniej zrobione?  Czyli jak? - Albo jak się udostępnia współcześnie np produkcje ze scenowych imprez lub z tego typu konkursów?  Czy udostępnianie wszystkiego zgranego już na jeden wirtualny dysk z czytelnym menu do wyboru produkcji to na innych platformach już norma?

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

133

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

pablozp napisał/a:

Mozesz uzyc hxc

Nie jestem aż tak bardzo bogaty.

ZbyniuR napisał/a:

A nawiasem mówiąc to chcecie powiedzieć że na innych 8bitowcach było to jakoś wygodniej zrobione?  Czyli jak? - Albo jak się udostępnia współcześnie np produkcje ze scenowych imprez lub z tego typu konkursów?  Czy udostępnianie wszystkiego zgranego już na jeden wirtualny dysk z czytelnym menu do wyboru produkcji to na innych platformach już norma?

:) - zgrywam np. plik ZIP na dysk twardy fizycznie podłączony do Atari, rozpakowuję archiwum z całym drzewkiem podkatalogów, ewentualnie porządkuje sobie to wrzucając w odpowiednie miejsce na dysku najczęściej używając w tym celu pełnowymiarowego Commandera.

Nie wiem o jakim menu prawisz :D

Tutaj poglądowo YT, choć w tym przypadku DOS nie jest szczególnie skonfigurowany.

https://www.youtube.com/watch?v=w260cjPjUhs

Kontakt: pin@usdk.pl

134

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

To goteka..z softem hxc. Jest tanszy

.

135

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

Rzeczywiście fajne. Choć wklepywanie długich komend na początku sprawia wrażenie że rozwiązanie w tym filmiku nie jest dopracowane.
Z ciekawości zapytam od kiedy takie coś jest na A8 dostępne, za ile i jaki transfer wczytywania?  I ciekawe czy w C64 mają już coś podobnego (czyli obsługującego na dzień dobry partycje) ?

Do CPC jest do kupienia za 30€ takie coś:
http://www.centpourcent.net/store/p82/X … Board.html
Jest to wersja prototypowa czytnika kart CF sprzedawana razem z kartą 128MB (na razie tylko takie pojemności widzi), oraz softem z komendami do obsługi na dyskietce. Tyle że złącze wymaga przejściówki by podłączyć to do CPC. A prototypowa wersja ROMu może być stosowana pod warunkiem że osobno kupisz tzw ROM-BOXa. Czyli cena i kształt jest mało interesujący. Choć teoretycznie ok 70% starego softu powinien na tym chodzić, ale z demek to co najwyżej kilka %, czyli tylko to co się wczytuje z dyskietek plikami a nie sektorami. Transfer ok 160KB/s.

Istnieją też ze dwa Commanderopodobne kopiery plikowe umożliwiające także uruchamianie plików, ale żaden z nich póki co nie obsługuje partycji ani nie ma wersji startującej z ROMu. :(

Także Hiszpanie pracują nad V-Drive, czytnik kart SD, obecna wersja jest podłączana przez port drukarki z żałosnym transferem poniżej 20KB/s, a to tyle co dyskietka. Schematy są dostępne a koszty części nie przekraczają 2€. Użyteczność podobna jak w powyższym. Docelowo po dopracowaniu obsługi systemu plików i ładnego wygodnego "startera" działającego z ROMu, planują zrobić wersję szybką podłączaną do gniazda rozszerzeń. Działająca wersja do Amigi (też przez port drukarki), jest dostępna za kilka Euro.

Jeszcze parę lat temu były dostępne (strasznie drogo) przystawki SymbiFace2 (IDE, myszka PS/2, po pół mega ROM i RAM, oraz RTC). Świetnie to obsługiwały systemy FutureOS oraz SymbOS, (obsługa 2óch urządzeń IDE do 128GB max). Oba mają kilka intrygujących możliwości ale też ogromną wadę, 0% starego softu na nich chodzi, a nowy powstaje w ciężkich bólach. Co prawda twórcy obu niedawno napomknęli że pomyślą o możliwości uruchamiania na nich softu ze starych OSów, ale...

Na marginesie wspomnę że pierwsze sterowniki do twardzieli dla CPC oferowano już w roku 1986, ale obsługiwały tylko twardziele 20MB i to pod warunkiem że w partycjach po 5MB i to tylko pod CPM. To ostatnie szybko poprawiono ale cena nie pozwoliła by to trafiło pod strzechy.

Podsumowując, jesteśmy w lesie. Potrzeba sporo cierpliwości, a jak ktoś ma jej mało to musi mieć kaskę i być wyrozumiały dla ograniczeń istniejących prototypów.


A menu jakie miałem na myśli to prosty programik proponowany niegdyś w Bajtku, w którym w linii DATA wpisujesz nazwy plików do wyświetlenia i uruchomienia by wygodniej potem uruchamiać coś z dyskietki. Jest to gdzieś w tym wątku:
http://speccy.pl/forum/index.php?topic=1319.0
Przypominam że na speccy.pl bez zalogowania się nie widzisz plików ani obrazków dodawanych do postów. :)

CPC AGA PSX Win7 - Wyznaję 8bitowy ekumenizm.

136

Odp: Nie docenialiśmy Amstrada? :)

ZbyniuR napisał/a:

Rzeczywiście fajne. Choć wklepywanie długich komend na początku sprawia wrażenie że rozwiązanie w tym filmiku nie jest dopracowane.

Dlatego napisałem, że na tym "filmiku" DOS nie jest skonfigurowany. Jeśli jest to zrobione z głową, to jest praktycznie "bezobsługowy" ;) System to Sparta DOS X lecz nie da się go w tym sensie powiązać z jakimś konkretnym urządzeniem I/O, i to co masz do komputera podłączone to inna sprawa. DOS to obsłuży, jeśli ma w konfiguracji załadowany odpowiedni sterownik. Może być to FDD, może być cokolwiek innego, czyli albo sprzętowy emulator stacji, albo fizyczny dysk twardy, czy cokolwiek do czego jest sterownik :). Transfer danych - zależnie od urządzenia. Orientacyjnie od 1.3kB/s do 10kB/s dla urządzeń obsługiwanych na zasadzie FDD, lub 25kB - 100kB/s dla urządzeń równoległych podłączonych poprzez pbi/eci. Dla tych ostatnich urządzeń transfer dodatkowo wzrośnie, jeśli masz jakiś dopał na procka (na SIDE2 wyszło ponad 260kB/s)

Jeśli chodzi o zgodność, to tu w tej materii nie ma najmniejszego problemu. Chyba, że ktoś oprogramuje na swój sposób I/O i zwiąże program z np. stacją dyskietek ;) Na szczęście wiele tego nie powstało i cały stary soft generalnie działa na dowolnym urządzeniu wyprodukowanym po dziś dzień. System (OS) zapewnia powłokę do komunikacji.

Co do Amstrada - szukałem onegdaj informacji na temat HDD, ale tak jak napisałeś - po uzyskaniu informacji, że są to rozwiązania zgodne same ze sobą i nic ze starego softu na tym nie działa - odpuściłem. Ograniczeniem tutaj jak sądzę jest OS.

Ostatnio edytowany przez Pin (2015-11-08 21:58:52)

Kontakt: pin@usdk.pl