301

Odp: SlightSid żyje ;]

Hej!

To właśnie POKEY jest wręcz prymitywny... jest tylko i wyłącznie cyftowy... w SID-ie dużo jest robione analogowo, bo każdy myśli że to tylko filtr, ale nawet w ADSR siedzi niby głupi Multiplying DAC, ale wcześniej był już "Waveform DAC", który już daje nam analog w środku, potem to jest traktowane "obwiednią" przez ADSR... potem lezie albo i nie do filtra... dużo tego się sobi po drodze... i dokładne i idealne odwzorowanie matematyczne nie zastąpi w 100% brzmienia tych analogowych bebechów.

Parę postów wyżej wklejałem już linka do wywiadu z twórcą tego układu: http://sid.kubarth.com/articles/intervi … annes.html -> tam jest naprawdę bardzo dokładnie wszystko opisane, chociaż wydaje się że tekstu nie jest dużo, to zawarte są w nim jednak wszelakie niuanse i dokładna zasada działania SID-a :)

A wracając do POKEY-a... ten układ jest naprawdę prosty :) jest w pełni cyfrowy i pomijając część odpowiedzialną za resztę funkcji to cały blok generujący dźwięk składa się z 4-rech 8-bitowych liczników, paru prostych rejestrów LFSR, paru przerzutników typu "D", do kompletu parę dzielników częstotliwości oraz czterech 4-bit DAC na wyjściu.

Zauważ że w POKEY-u wszystkie dźwięki są generowane z ciągu zer i jedynek, dopiero na koniec gdy to zero-jedynkowe wyjście jest podane na prymitywny 4-bitowy DAC udaje się regulować głośność danego kanału :)

Wszystkie dziwne dźwięku wydawane przez POKEY możesz uznać za błędy konstrukcyjne tudzież zbyt dalece idące uproszczenia mające na celu zmniejszenie powierzchni krzemu zajmowanej przez układ :)

[OFFTOPIC MODE ON]

Jeżeli chcesz obejrzeć następną generację małego Atari zajrzeć do układów Amigi 500. Główne układy z A500 to rozwinięcie koncepcji zaczętej w małym Atari. Popatrz na:

- organizację sprite-ów
- ANTIC & Display LIST + GTIA vs Agnus (Copper part) + Denise
- 4 kanały POKEY i jego DAC-e vs PAULA i jej DMA do odtwarzania sampli

Nie wiem czy pamiętasz ale Psychol/ MadTeam prawie zrobił takiego coppera dla GTIA:

http://madteam.atari8.info/index.php?prod=gtia2

[OFFTOPIC MODE OFF]

302

Odp: SlightSid żyje ;]

Z tym prymitywizmem to bym nie przesadzał, fakt, że cyfra powinna być łatwiejsza do emulacji niż analog, ale chodzi mi o samą zasadę działania. SID jest praktycznie typowym syntezatorem - masz określony wave, modulacja ADSR i filtr, w POKEYu właśnie chodzi o te wszystkie liczniki, w sumie jest to dość złożony sposób uzyskiwania dźwięku o bardziej ograniczonych możliwościach :) Dodatkowo chodzi tu o te całe AUDCTL, zabawa w poly, zegary bazowe itp.

Co do emulacji to pewnie jest problem nie tyle ze złożonością chipa a  z tymi wszystkimi analogowymi niuansami, dobry emulator nie będzie robił matematycznie, tylko po prostu ktoś w końcu zbada te charakterystyki i je zaimplementuje. Najpewniej eksperymentalnie.

A co do tego że to A500 jest rozwinięciem XL/XE a nie ST to ja wiem, ale jest to w pewnych kręgach mocno niepopularna opinia ;)

Ostatnio edytowany przez wieczor (2014-08-06 19:52:06)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

303

Odp: SlightSid żyje ;]

wieczor napisał/a:

Z tym prymitywizmem to bym nie przesadzał...

tyle że nie wiem czy się dobrze zrozumieliśmy, nie chodziło mi o prymitywizm brzmieniowy ale "konstrukcję sprzętową uproszczoną do bólu". I to można bardzo łatwo sprawdzić :) tzn. trzeba zobaczyć ile zasobów zajmuje implementacja POKEY-a a ile SID-a, np. w FPGA nawet bez bloku filtrów :)

Te wszystkie klocki z których złożony jest POKEY to naprawdę podstawowe "cyfrowe klocki" tamtych czasów. Nie neguję tych rozwiązań... wprost przeciwnie.... uważam je za genialne w swojej prostocie. Trzeba było mieć łepetynę na karku aby w tamtych czasach tworzyć takie układy :) Zresztą drogę już mieli przetartą przez dźwięk który był w TIA :)

wieczor napisał/a:

A co do tego że to A500 jest rozwinięciem XL/XE a nie ST to ja wiem, ale jest to w pewnych kręgach mocno niepopularna opinia ;)

No cóż, tak samo niewygodą prawdą jest to że Atari ST to tak naprawdę następca C64... prawda może i bolesna ale prawdziwa :D Historia zakpiła użytkowników, a raczej fanatyków, którzy mogli by dać się pokroić i posiekać broniąc tezy że ich maszyna jest tą jedyną najlepszą i najwspanialszą :D A konkurencja to zło :)

Ostatnio edytowany przez seban (2014-08-06 20:19:17)

304

Odp: SlightSid żyje ;]

no.. gdyby tak mozna bylo wlaczyc dma dla rejestrow AUDC tak jak mozna dla rejestrow GRAFPM :-)

offtopic ^2:
zastanawial sie ktos dlaczego polowa pamieci PMBASE jest niewykorzystana? wczesniejsze konstrukcje atari (arcade) maja 8 duszkow tak samo zbudowanych, rejestry tez sa podobnie ulozone...

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

305

Odp: SlightSid żyje ;]

zawsze mnie to męczyło, kiedyś doszedłem do wniosku że zabrakło im cykli w DMA aby pobrać dane dla wszystkich duszków, w sytuacji gdy mamy jak najgorszy z możliwych wypadków (np. szeroki ekran, włączony HSCROLL, tryb znakowy ANTIC $02 i pierwszą linię gdzie ANTIC pobiera wszystko co może i do tego cykle DRAM refresh) do tego DMA dla duchów, pocisków i chyba nie ma już wolnych cykli aby można było pobrać dane dla więcej niż 5 obiektów (4 graczy i pociski)

Ostatnio edytowany przez seban (2014-08-06 21:23:24)

306

Odp: SlightSid żyje ;]

bardzo ciekawie sie to czyta

307

Odp: SlightSid żyje ;]

offtopic mode ON:

To wszystko co ma w sobie Atari 8-bit czy Amiga zawdzięczamy jednemu wielkiemu człowiekowi, ten facet wyprzedzał epokę... mówię oczywiście o osobie Jaya Minera: http://en.wikipedia.org/wiki/Jay_Miner

Uważam go za geniusza którego dzieła wpłynęły w sposób znaczący na moje życie, szkoda że już nie żyje.

offtopic mode OFF:

Przy okazji kolejnych testów następny "ciekawy brzmieniowo" kawałek do posłuchania:

E.G. Blues by Hermit (16bit, 96KHz, FLAC, stereo, 2x SID8580R5)

i na specjalne życzenie Sonara:

Cybernoid II by Jeroen Tel (16bit, 48KHz, FLAC, mono, 1x SID8580R5)

Ostatnio edytowany przez seban (2014-08-06 22:42:55)

308

Odp: SlightSid żyje ;]

mogę godzinami słuchać cybernoida II, tak jak oglądać mechanizmy zegarkowe tourbillon https://www.youtube.com/watch?v=tyexJbX8ppU
jednocześnie robi jeszcze ciekawsze wrażenie.
zapętliłem się - seban ty draniu! :)

don't come after... please don't follow me along. when you read this, i'll be gone...

309

Odp: SlightSid żyje ;]

AXE... jak mogłeś, to jest hipnotyzujące, na szczęście tylko 25fps więc efekt osłabiony, ale masz szczęście że nie wkleiłeś tylko coś co trwa nieco ponad minutę ;] dobrze że nikt nie wpadł na pomysł aby takim film trwał np. 10 godzin, a tak tylko 1:15 poszło z życia... ale jakby nagrać takie coś przy 1000fps i trwające 10h to byłoby dopiero coś :)

310

Odp: SlightSid żyje ;]

AXE/SSG napisał/a:

mogę godzinami słuchać cybernoida II

he he AXE ja też :D

no no Seban, ładnie to brzmi, dziękować - już masakruję flaki :D

[opuściłem to miejsce bezpowrotnie][dziękuję za skasowanie mojego konta]

311

Odp: SlightSid żyje ;]

seban napisał/a:

Cześć,

Żeby nie było że nic się nie dzieje... prace idą pełną parą... właściwie to są już na finiszu...

Wygląda to tak:

http://seban.slight.pl/aa/slt_sid_v3.1.jpg

A gra tak: Hokuto by Nata (plik w formacie FLAC, stereo 16bit, 48KHz). Utwór wykorzystuje dwa SID-y (tak, jest oryginalnie w Stereo :] )

Wielkie podziękowania należą się Mono oraz XXL-owi za prace nad rewelacyjnymi playerami umożliwiającymi odgywanie plików SID na małym Atari! Dzięki WIELKIE Panowie! :D Bez waszego wsparcia nie miałbym takiej motywacji do pracy nad tym projektem! :) DZIĘKI! DZIĘKI! DZIĘKI! :D

Seban ;-)
Jakieś nowe wieści ?

"wszystko się kiedyś kończy......."

312

Odp: SlightSid żyje ;]

ostatnie poprawki w toku... problemy z poziomem sygnału na Line-IN zostały rozwiązane.

Wysłałem Ci e-mail przez formularz Atari Area, daj znać.

313

Odp: SlightSid żyje ;]

mógłbym się na takie zdjęcia patrzeć godzinami, sam niedługo planuję naukę elektroniki. macie jakieś PCB-Pr0n w ulubionych linkach? sory za OT

314

Odp: SlightSid żyje ;]

Pricjoza ogólnie, lecz:

* cart nieprzelotowy, odpada każdy kto ma np. takie Side
* player XXL - dobrze gra, lecz poza tym hardcore'owa produkcja (znaczne ograniczenia jeśli chodzi o FS i I/O). Dobrze, że jest player Mono ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

315

Odp: SlightSid żyje ;]

Pinek, zastanów się czasami jak coś napiszesz o przelotowości tego typu carta... robienie przelotowego Slight-SID, mija się z celem. Popatrz na projekt płytki, to ja się męczę i cyfrówkę trzymam "kilometry" od analogowej części układu aby zminimalizować zakłócenia, a Ty mi "inputujesz" że mam robić przelotowe, pchając masę "syfiącej" cyfrówki w okolice analogowego raju :P

Dlaczego SIDE nie jest przelotowe? Jakoś nie widziałem abyś krzyczał że SIDE jest nie przelotowe :P Zafunduj sobie cart port expander i wkładaj sobie kilka kartów :P O ile np. SIDE nie wykorzystuje $D500-$D541 :P

A do kompletu Ty akurat masz HDD i Spartę w środku, po prostu szukasz dziury w całym. Nie ma obowiązku kupna i obowiązku używania tegoż :)

Ostatnio edytowany przez seban (2014-11-28 23:56:24)

316

Odp: SlightSid żyje ;]

gorgh napisał/a:

mógłbym się na takie zdjęcia patrzeć godzinami, sam niedługo planuję naukę elektroniki. macie jakieś PCB-Pr0n w ulubionych linkach? sory za OT

Co do zdjęć elektroniki... mam to na co dzień w pracy... czasami mam tego dość niestety. Nigdy nie szukałem w sieci takich materiałów... raczej będąc ciekawy co jak działa, rozbierałem wszystko na części i przyglądałem się na żywo :)

317

Odp: SlightSid żyje ;]

@Gorgh: chyba najlepiej zacząć od "Elektroniki dla Wszystkich" z wydawnictwa AVT. Prenumerujemy je od lat i mogę ci to pismo polecić. Lekturę najlepiej zacząć od początku wychodzenia pisma, czyli od 1996 roku. :) PDF-ki do znalezienia w Sieci. :P

Powszechnie wiadomo, że kamień potrafi myśleć. Na tym fakcie opiera się cała elektronika.

Terry Pratchett - Równoumagicznienie

318

Odp: SlightSid żyje ;]

OK, widzę na zdjęciu dwa prawdziwe sidy v. 8580 no i w związku z tym mam lekko oftopicowe pytanie...

- czy ktoś gdzieś ma charakterystykę filtrów tego sida?

Chodzi mi o 8580 właśnie, bo charakterystyki filtrów 6581 mam i, no cóż: różnice pomiędzy różnymi egzemplarzami tych sidów są olbrzymie. A 8580 podobno były znacznie bardziej powtarzalne.

Mam ja bowiem (w bałagane jest topic) retromachinę zrobioną na DE2-115. Tam jest mikrokontroler Propeller, wpalony na miękko w FPGA. W nim chodzi zaś emulator sidcog. Jako że propeller jest w tym przypadku soft core, można mu było dodać sprzętowe mnożenie, a to spowodowało że sidcog ma teraz zapasy czasu i można pofantazjować z filtrami. Jest szansa odwzorować w miarę wiernie prawdziwego sida - filtry już teraz są takie jakie być powinny, ale brakuje im prawidłowego przełożenia wartość rejestru->charakterystyka

319

Odp: SlightSid żyje ;]

Pin napisał/a:

* player XXL - dobrze gra, lecz poza tym hardcore'owa produkcja (znaczne ograniczenia jeśli chodzi o FS i I/O). Dobrze, że jest player Mono ;)


slowo "ograniczony" zostalo uzyte w niewlaciwym kontekscie,

plajer z powodzeniem zadowoli sie standardowym atari, do dzialania nie wymaga rozszerzenia pamieci ni dodatkowego hardleru do obslugi FS.

SlightSID Player zadowala sie ograniczonymi zasobach niemodyfikowanego atari 8 bit .

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

320

Odp: SlightSid żyje ;]

Seban wielkie dzięki za podeslanie ostatniego prototypu carta :)
Git prezent na Mikołaja :)
Wezmie się na SV coby ludki mogli pooglądać i posłuchać... jak Pin darade u siebie podłączyć :)
Ps. trzymam za słowo z ta wersja produkcyjna w styczniu :)

"wszystko się kiedyś kończy......."

321

Odp: SlightSid żyje ;]

Nie ma za co... cieszę się że się cieszysz :D

Jeszcze składa się ostatnia sztuka z serii proto v.3.1 (+poprawki) dla mono, jak nie będzie już żadnych błędów to w styczniu powinno się udać wypuścić pierwszą serię dla zainteresowanych.

Ostatnio edytowany przez seban (2014-12-05 15:05:38)

322

Odp: SlightSid żyje ;]

A jak cenowo bedzie to wygladac?
Duzo masz sidow?
Ile za wersje z/ bez sidow?

"wszystko się kiedyś kończy......."

323

Odp: SlightSid żyje ;]

Jestem zainteresowany zakupem. Choć zależy to też od ceny, bo jak będzie PI2*kosmos, to nie wiem ;)

Kontakt: pin@usdk.pl

324

Odp: SlightSid żyje ;]

Almost there, almost there...

325

Odp: SlightSid żyje ;]

Ekhm, khm :)

?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem