26

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

seban napisał/a:

@Simius:

Ja zapytałem o to, bo w przypadku VBXE obrazki w trybach mieszanych tracą nasycenie kolorów, dopiero rdzeń z emulacją dekodera PAL (uśredniający nasycenie kolorów z dwóch sąsiednich linii) pozwala przywrócić odpowiednie nasycenie kolorów.

Pytanie zadałem bo pomyślałem że skoro brak w Twoim rozwiązaniu uśredniania kolorów,z dwóch linii efekt będzie taki sam jak w przypadku VBXE bez emulacji uśredniania PAL.

Efekt będzie ten sam.

Ale w tym wypadku mniemam iż to właśnie było Twoim założeniem z powodu chęci uzyskania większaj ostrości i wyrazistości obraz.

Takie było założenie, choć w przypadku tych trików efekt nie jest zgodny z zamiarami programisty.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

27

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Simius napisał/a:

To nieporozumienie. Opisywany układ nie przetwarza sygnału analogowego.

Acha, czyli w zasadzie ty zastępujesz GTIA? Czy jak to działa w sumie.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

28

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

@Wieczór... w wielkim uproszczeniu to chyba będzie jakoś tak...

GTIA ma następujące wyjścia sygnału video:

1) 4-bity cyfrowej luminancji (jasność, piny LUM0-LUM3)
2) analogowe wyjście chrominancji (kolory, pin COLOR)

Simius w swoim układzie dekodera, wykorzystuje te sygnały... zamienia zmodulowany sygnał chrominancji na postać cyfrową (jasność już ma w postaci cyfrowej), następnie mamy dwie pamięci FLASH które robią za tablicę kolorów... wyjścia pamięci flash (2x D0-D7) są podłączone do Video DAC który generuje na swoim wyjściu analogowy sygnał, ale już w formacie RGB :)

dla przypomnienia pin-out GTIA:

http://img263.imageshack.us/img263/4057/gtiapinout.png

Ostatnio edytowany przez seban (2014-06-02 15:33:55)

29

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

seban napisał/a:

[...]
1) 4-bity cyfrowej luminancji (jasność, piny LUM0-LUM3)
2) analogowe wyjście chrominancji (kolory, pin COLOR)
[...]

Pewnie podsłuchuje jeszcze AN0...AN2

s.

poszukuje kwarcu 14.187576 MHz (CO70034)

30

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

nie wydaje mi się aby była taka potrzeba, powinno wystarczyć jedynie "chrominance carrier input (4.43MHz)" oraz ewentualnie CADJ, ale to już autor tego rozwiązania powinien się wypowiedzieć... bo ja mogę tylko spekulować.

Ostatnio edytowany przez seban (2014-06-02 16:10:44)

31

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

cwanie pominąłeś rzecz najważniejszą, jak cyfrowo dekoduje kolor? pytam z ciekawości, nie jest mi to niezbędne do zbawienia...

32

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

jestem zainteresowany zakupem jednej sztuki, lub dwóch, jeśli cena rozwiązania będzie przystępna.

Kontakt: pin@usdk.pl

33

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

@bezrobotny: myślę że wystarczy pomyśleć jak sygnał koloru jest generowany przez układy wizyjne z lat '70 czy '80 przeznaczone np. dla 8-bitowych komputerów, w tym np. GTIA, a potem jasne stanie się jak go w bardzo prosty sposób taki sygnał dekodować.

Dla ułatwienia obrazki (co prawda dla NTSC, ale w PAL jest podobnie):

http://www.atariarchives.org/cgp/images/img40-1.JPG

http://www.atariarchives.org/cgp/images/img40-2.JPG

źródło: http://www.atariarchives.org/cgp/Ch02_Sec07.php

Ostatnio edytowany przez seban (2014-06-02 21:08:15)

34

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Sygnały AN0...AN2 są wykorzystywane, bo niosą informację o początku ramki, potrzebną do do zerowania przerzutnika parzystości linii. Identyfikacja parzystości linii jest niezbędna, ponieważ przesunięcie fazy danego koloru w systemie PAL jest inne w liniach parzystych, a inne w nieparzystych.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

35

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

fakt, to prawda :) samo rozwinięcie skrótu PAL o tym mówi :)

Prawdę mówiąc myślałem że masz gdzieś po drodze własny sync-separator... ale faktycznie z ANx można się zorientować że mamy HSYNC bez konieczności dokładania kolejnych układów :)

Ostatnio edytowany przez seban (2014-06-02 21:41:40)

36

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

No właśnie. Z tego powodu i z powodu braku prostego synchronizmu częstotliwości nośnej PAL i zegara systemowego, na początek miałem zamiar zająć się rozkodowaniem NTSC. Ale natychmiast okazało się, że NTSC w ogóle się do tego nie nadaje, ponieważ ma tę nieprzyjemną wadę, że sygnał koloru dla obiektów o szerokości jednego cyklu, przy niektórych kolorach w ogóle nie jest generowany.

Ceterum censeo Germaniam esse delendam.

37

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Looks great. Interested. :)

38

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Czyli Atari będzie wyświetlać obraz na każdym LCD/LED z wejściem VGA/SVGA ?

39

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Nie wydaje mi się, Simius nic nie wspominał o scan-doublerze, a 99% monitorów nie akceptuje sygnału sygnału wizyjnego na wejściu DSUB gdy HSync=~15KHz

40

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Natomiast, jeśli otrzymamy z Atari sygnał cyfrowy, można pomyśleć o innym rozwiązaniu - naturalnie będzie to wymagało pewnej rozbudowy - tzn. zrobić bufor ramki obrazu i wysyłać obraz na wyjście z takimi parametrami jak to jest potrzebne, czy będzie to DVI, czy właśnie np. VGA. Nie wiem tylko czy takie rozwiązanie będzie tańsze niż scan-doubler, ale na pewno da o wiele lepszy efekt.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

41

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Simius pisał nawet parę postów wyżej że chciał uniknąć dokładania bufora linii, więc sądzę że nie planuje dodanie żadnego scan-doublera, ani tym bardziej bufora ramki.

A co do VGA to jeszcze jakiś czas temu np. do VBXE był dostępny rdzeń emulujący GTIA ze scan-doublerem, niestety cytując obecną wersję dokumentacji, możemy się dowiedzieć iż to rozwiązanie zostało porzucone:

fx1.26-PL napisał/a:

Rdzenie VGA

Rdzenie VGA nie są obecnie dostępne i nie są rozwijane.

Ostatnio edytowany przez seban (2014-06-04 09:44:24)

42

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Tak, tylko ze ze wzgledu na ograniczenia pamieciowe, pozostało to ciekawostka i dlatego pewnie zostało zarzucone (niemoznosc jednoczesnego pomieszczenia scan doublinu i FX w jednym rdzeniu). A dwa ja nie zgaduje co Simius planuje a co ewentualnie mozna z tym wynalazkiem dalej zrobic, majac juz postac cyfrowa na talerzu :) Taka separacja czestotliwosci wewnatrz atarowskich od fizycznej wizualizacji obrazu. Niestety o kodowaniu obrazu DVI/HDMI nie mam zielonego pojecia, a czytac mi sie teraz nie chce wiec, jak zwykle - tak sobie teoretyzuje ;)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

43

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

DVI/HDMI nie jest takie straszne. Ale wymaga najlepiej fpga żeby zaimplementować encoder tmds i specjalne stopnie wyjsciowe.  A potem już z górki (przynajmniej w teorii).
Kiedyś nawet zacząłem coś w tym kierunku robić. Encoder nam niby gotowy :)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

44

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Z tego co mówił lotharek za wykorzystanie DVI/HDMI we własnym urządzeniu są słone opłaty licencyjne dlatego nie korzysta z nich w produkowanych przez siebie urządzeniach.

45

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

HDMI tak.

DVI jest royalty free.

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

46

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

marekp napisał/a:

Z tego co mówił lotharek za wykorzystanie DVI/HDMI we własnym urządzeniu są słone opłaty licencyjne dlatego nie korzysta z nich w produkowanych przez siebie urządzeniach.

http://www.hdmi.org/learningcenter/kb.aspx?c=2#10 cos dokladniej na ten temat

47

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Tak, ale opłata dotyczy chyba producentów koderów HDMI a tego chyba nikt nie zamierza konstruować własnoręcznie. Nie ma gotowych encoderów do wykorzystania we własnym urządzeniu? A poza tym w takim razie DVI, co za różnica.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

48

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

Niestety,  każde urzadzenie z HDM wymaga opłacenia licencji. Sama licencja nie jest taka zła, od 1,01 do 1,15 dolarów, w zależnosci od tego czy urządzenie jest certyfikowane. Ale opłata roczna w wysokosci 5k$ jest nie do przełknięcia dla małych producentów.
Dlatego jest tak mało kart graficznych ze złaczem HDMI. Zato każda ma DVI. Elektrycznie jest to to samo co HDMI. Teoretycznie standard DVI nie przewiduje przesułu głosu, ale nie jest to duży problem.

Ostatnio edytowany przez willy (2014-06-05 16:42:56)

"tatusiu zobacz, narysowałam tobie takie same coś jak na twojej koszulce" 
https://github.com/willyvmm/mouSTer
jmp $e477

49

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

fajne to zdjęcie, dzięki, ale ja pytałem o dekodowanie w dodatku cyfrowe?

a jeśli można zapytać, jaki jest związek przesunięcia fazy z kolorem? nie bardzo wiem jak to można ze soboą powiązać, może Ktoś mi wyjaśni?

50

Odp: Cyfrowe dekodowanie PAL

http://youtu.be/BNsrK6P9QvI

uroczyście obiecuje że już nigdy nie odpowiem na żaden post bezrobotnego. EOT.

Ostatnio edytowany przez seban (2014-06-05 18:03:57)