Temat: Falcon a ST/STE
Wiem, że to zdziebko inna maszyna, ale jest trochę elementów wspólnych i już widziałem software chodzący na obu. Jak wygląda sprawa kompatybilności Falcona z ST/STE - tzn. co pójdzie a co na pewno nie ma szans?
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
4th Atari ASCII Compo - wyniki Dostępne są już wyniki tegorocznego ATASCII Compo.
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing.
VIII. Basque Tournament of Atari 2600 Kolejna relacja, wśród otrzymywanych od naszego przyjaciela Egoitza z Kraju Basków.
Przezroczysta obudowa dla Atari 800XL Rusza przedsprzedaż wyjątkowej, przezroczystej obudowy do komputera Atari 800XL!
RECOIL 6.4.5 RECOIL to przeglądarka retro plików graficznych, obsługująca ponad 550 formatów, dostępna na różnych systemach operacyjnych, z regularnymi aktualizacjami.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
Wiem, że to zdziebko inna maszyna, ale jest trochę elementów wspólnych i już widziałem software chodzący na obu. Jak wygląda sprawa kompatybilności Falcona z ST/STE - tzn. co pójdzie a co na pewno nie ma szans?
Oczywiście rozumiem że chodzi o to jaki soft z ST/STE pójdzie na Falconie?
Nie pójdzie żaden soft który wymaga dokładnie identycznych czasów wykonywania instrukcji, czyli ogromna większość dem i bardzo dużo gier. Część może się krzaczyć, ale zadziała. Najmniejszy problem jest z użytkami.
Falcon ma mapę pamięci "kompatybilną w dół". Za wyjątkiem kilku drobiazgów, wszystkie rejestry sprzętowe ST/STE są dokładnie w tych samych miejscach. Do tego są nowe rzeczy, ale adresy leżą poza STkowym (i Falconowym) RAMem (z tego wynika że Falcon może mieć 14MB RAMu - 2MB jest tymże obszarem). Problematyczna jest używana często na ST technika "ujemnych" adresów, ale to się daje załatwić używając MMU.
jakich ujemnych rejestrów?
Adresów. W sensie że szyna adresowa ST (i rejestry adresowe) jest tylko 24bit, i są na to sztuczki :)
Jakoś tak (jeśli dobrze pamiętam):
move.w #$-costam, a0
move.x (a0), gdzies
Ostatnio edytowany przez Adam Klobukowski (2012-12-04 14:38:33)
Wiem, że to zdziebko inna maszyna, ale jest trochę elementów wspólnych i już widziałem software chodzący na obu. Jak wygląda sprawa kompatybilności Falcona z ST/STE - tzn. co pójdzie a co na pewno nie ma szans?
Oczywiście można polecić całą masę softu (głównie gier, ale nie tylko), który pierwotnie napisany był na serię ST/e, a teraz już działa na F030:
http://dbug.kicks-ass.net/
Adresów. W sensie że szyna adresowa ST (i rejestry adresowe) jest tylko 24bit, i są na to sztuczki :)
Jakoś tak (jeśli dobrze pamiętam):
move.w #$-costam, a0
move.x (a0), gdzies
Taki sposób adresowania jest bez sensu (pomijając fakt, że jestem prawie pewien, że move.w #xxx,Ax uzupełni starsze bit na podstawie najstarszego bitu operandu).
Być może chodziło Ci o coś takiego:
move.w $ff82.w,d0
Wtedy procesor interpretuje wartość podanego adresu jak ze znakiem i dokonuje na jego podstawie rozszerzenia do 32 bitów. Z tym nigdy nie było problemu na falconie. Za to z tego co pamiętam był na TT gdzie pod 32 bitowymi adresami nie było nic, więc trzeba było robić coś takiego:
move.w $ffff82.l,d0
Ostatnio edytowany przez sqward (2012-12-04 15:11:48)
No, mniej więcej o to chodzi. Z tym że na ile się orientuję, na Falconie to się nazywa ST bus emulation i może być włączone lub nie.
niedawno przeprowadzone testy (przez ludzi od Hatari/EmuTOS) potwierdziły oczywistą oczywistość że rejestry sprzętowe na TT i Falconie są adresowane tak samo jak w ST bez pomocy MMU.
Tj. poniższe przykłady adresowania rejestru koloru 0 są równoznaczne:
- move.w #0,$00FF8240
- move.w #0,$FFFF8240
- move.w #0,$FF8240.w
można też i tak:
move.w #0,-32192
co w praktyce jest równoznaczne z:
move.w #0,$FFFF8240
co trybu Falcona "STe Bus Emulation" to jedynie wyłącza on generowanie błędu BusError dla STkowych Shadow Registers.
Wieczor, jeśli chodzi o Twoje pytanie, to tutaj znajdziesz listę gier z ST z informacją czy działają (plus opis co trzeba zrobić) na Falconie:
http://www.myatari.com/f_games.txt
Ostatnio edytowany przez Cyprian (2012-12-04 23:18:14)
to tutaj znajdziesz listę gier z ST z informacją czy działają (plus opis co trzeba zrobić) na Falconie
Dzięki czegoś takiego szukałem - Yerzu Tobie też dzięki za linka ;) - ale Wasza dyskusja też jest ciekawa, uczę się czegoś :D
Wieczor:
dopóki mi dysk nie padł, zebrałem naprawdę bardzo dużą bazę gier z ST/e, które działały na Falconie po krakowaniu przez D-Bug.
Oprócz tego, że dorobili nieśmiertelność do prawie wszystkich (haaa!!), to na przykład chodzą na VGA, nie tylko na TV, no i takie różne.
Aha - trzeba się przyzwyczaić, że zazwyczaj nie pokazują postępu wgrywania, więc trzeba spokojnie czasami poczekać, pomimo, że komputer zdaje się być zawieszony.
Strony 1
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
[ Wygenerowano w 0.069 sekund, wykonano 14 zapytań ]