126

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

@jellonek: jest jakas alternatywa? jakie rozwiazanie pozwoli mi na to na co pozwala mi xbios?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

127

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Ale co za problem pisząc program, który potrzebuje załadować lub zapisać jakiś plik, używać standardowego OPEN (z podaniem nazwy pliku), BGET, BPUT i CLOSE ???
Oprogramowanie tego z poziomu assemblera jest trywialne. Na dyskietce systemowej MAC65 jest nawet zestaw makrodefinicji implementujących wywołanie tych funkcji w sposób identyczny jak w BASICu (jak się komuś uczyć nie chce).
Tak napisany program będzie działał pod każdym atarowskim DOSem, nawet takim, którego jeszcze nie napisano, z każdym dopalaczem, każdym interfejsem (pod warunkiem, że są zgodne z systemem). I będzie działał BEZ DADAWANIA BIBLIOTEK, po prostu po skopiowaniu i uruchomieniu.
Oczywiście jeśli naprawdę brakuje RAMu, a wyłączenie ROMu w czasie ładowania jest konieczne to przyda się inne rozwiązanie, ale w większości przypadków (taki Mazezam np.) nie jest to konieczne, bo program spokojnie odpaliłby się pod dowolnym DOSem, ale autor postanowił że ma być inaczej...

Ostatnio edytowany przez Pecus (2012-10-15 13:10:07)

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

128

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Bo to sie nazywa promocja rozwiązania :)
XXL osiagnalął juz cel nr 1 - o jego xBios'ie mowi sie na kazdym forum. Realizujecie jego plan nawet o tym nie wiedząc ;)

Ostatnio edytowany przez nosty (2012-10-15 13:18:24)

129

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

ale xBios "sam z siebie" wykorzysta dodatkową pamięć - dla mnie jest to ogromna zaleta, nawet w przypadku programów które można napisać "tradycyjnie". Wygoda to kwestia gustu - dla mnie XB jest wygodniejszy. Przecież będzie biblioteka dla Waszych konfiguracji, jeżeli dobrze zrozumiałem? Moim zdaniem warto w to wchodzić na szerszą skalę, nie tylko w przypadku niestandardowych produkcji żyłujących pamięć...

Ostatnio edytowany przez xeen (2012-10-15 13:55:23)

PunBB bbcode test

130

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Pecus: ja kojarze o co chodzi xxl i faktycznie przy mocno pobocznych zastosowaniach nie ma alternatywy - tj. gdy przeniesiesz obsluge fs na zewn. urzadzenie (dostepne czy to po sio czy po pbi). bput/bget nada sie np. do obslugi fat12/16, ale tylko pod sparta i tylko jak juz draco wszelkie bugi wyeliminuje. uzywajac xbios i (zdaje sie, bo nie kojarze na pewno) sio2sd - mozna miec dostep do fs (obecnie chyba tylko fat, ale zewn. mikrokontroler moze rownie dobrze udostepniac ext2/ext3/cokolwiek) karty sd, z pominieciem fs atarowego.
tj. moze robic cos, co robi pc-link ;)

ale tak samo jak Pecus nie widze sensu uzywania xbios gdy wymowka jest ilosc potrzebnego ramu... jesli chodzi o zapisywanie pamieci pod rom, to co za problem odczytac do "niskiej" pamieci cos na starcie, wylaczyc rom, przekopiowac z "niskiego bufora" pod rom to co tam trafic mialo, podpiac rom spowro, doczytac reszte majaca trafic "na dół", po czym ponownie wylaczyc rom by w trakcie dzialania "naszegowymagajacegoramuprogramu" (c) wykorzystac to co sie tam wczesniej wrzucilo...
no chyba ze mialby byc taki odczyt powielany wielokrotnie, ale przeciez wszystkie te kroki mozna powielac...

jesli ktos powie ze i tak dos za duzo zezre ramu, bo przeciez sam musi wystartowac - to ciekawi mnie co to za prog, ktorego nie uruchomilbym pod sparta uruchomiona z use banked, lub "przez iksa".

Ostatnio edytowany przez jellonek (2012-10-15 15:31:19)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

131

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

jellonek napisał/a:

chodzi o zapisywanie pamieci pod rom,...

To można też przepisać sobie z ROM do RAM samą tylko obsługę CIO, i używać na wyłączonym ROMie. W moim patchu na MazezaM przepisuję cały ROM do RAM(na łatwizę) i działa. W załączniku małe demko - poprawny wynik to pojawienie się cyferek 0, 1, 2 (0 - kontrolna, 1 - rom przepisany do ram, 2 - instrukcja z bloku od $C000).
Czyli DOSy potrafią ładować pliki binarne wszędzie - czasem tylko trza im trochę pomóc :)

Ostatnio edytowany przez grzybson (2012-10-15 15:53:08)

Post's attachments

test.obx 144 b, liczba pobrań: 2 (od 2012-10-15) 

test.xasm 1.07 kb, liczba pobrań: 2 (od 2012-10-15) 

Tylko zalogowani mogą pobierać załączniki.
grzybson/SSG^NG

132

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

jellonek napisał/a:

sio2sd - mozna miec dostep do fs (obecnie chyba tylko fat, ale zewn. mikrokontroler moze rownie dobrze udostepniac ext2/ext3/cokolwiek) karty sd, z pominieciem fs atarowego.

No ale nawet w tym przypadku zaimplementowanie tego przez systemowe CIO nie stanowi problemu większego niż napisanie nowej wersji biblioteki (w końcu to ten sam zestaw funkcji tylko inaczej wywoływany). A do tego po zaimplementowaniu tego przez CIO od razu mamy setki programów mogące komunikować się z takim ustrojstwem.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

133

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

nie rozwiazujecie problemu zajetej pamieci :-)

grzybson napisał/a:

Czyli DOSy potrafią ładować pliki binarne wszędzie - czasem tylko trza im trochę pomóc

niestety tak pieknie to nie jest i nie pod kazdym dosem ;-) - ale to dowod, ze to ograniczenie DOSa a nie pliku binarnego :-)

ok. a jak wykonac "binary load"


jellonek napisał/a:

to co za problem odczytac do "niskiej" pamieci cos na starcie, wylaczyc rom, przekopiowac z "niskiego bufora" pod rom to co tam trafic mialo, podpiac rom spowro, doczytac reszte majaca trafic "na dół", po czym ponownie wylaczyc rom by w trakcie dzialania "naszegowymagajacegoramuprogramu" (c) wykorzystac to co sie tam wczesniej wrzucilo...

juz mamy wszystko zaladowane, pamiec zajeta, od adresu $f000 mam dane do zapisania. i co teraz?

Ostatnio edytowany przez xxl (2012-10-15 16:53:47)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

134

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

juz mamy wszystko zaladowane, pamiec zajeta, od adresu $f000 mam dane do zapisania. i co teraz?

Ładujesz partiami przez stos, na szybko mi przyszlo do glowy moze jest jakies ograniczenie, ale przy ładowaniu gry raczej góra stosu powinna być wolna.

Ostatnio edytowany przez syscall (2012-10-15 17:16:38)

"Was powinny uzbrojone służby wyciągać z domów do punktów szczepień, a potem zamykać do pi* za rozpowszechnianie zagrożenia epidemicznego" - Epi 2021
"Powinno się pałować tylko tych co tego nie rozumieją. No i nie szmatki i nie chirurgiczne tylko min FFP3, to by miało jakiś sens. U mnie we firmie, to jak przychodzi bezmaskowiec, to stoi w deszczu przed firmą" - Pin 2021

135

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

w jakiejs czesci pamiec masz zajeta kodem? kodem wczytanym z dysku? ta czesc traktujesz jako bufor, wczytujesz tam dane, wylaczasz os, kopiujesz pod wskazane miejsce z bufora, wlaczasz os, ponownie wczytujesz nadpisany kod, wylaczasz os. pozamiatane.
towlasnie mialem na mysli piszac "ale przeciez wszystkie te kroki mozna powielac...".

bo domyslam sie ze caly czas masz na mysli nie rozbudowane 65xe?
no i pewnie masz jakas pamiec na ekran? ale wolalbym zabawe z wlaczaniem/wgrywaniem/wylaczeniem/kopiowaniem itd. niz smieci na ekranie (choc wydluza to czas operacji o nadgrywanie spowro nadpisanego jako buforem kodu...).

Ostatnio edytowany przez jellonek (2012-10-15 17:21:47)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

136

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

czyli zeby cois zapisac najpierw trzeba zrobic zrzucic pamiec do pliku :-) dobre :D

a jakie mamy memlo i ile pamieci mamy wolnej od $0000 do memlo w calych stronach ? :-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

137

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

A ile jest programów, które potrzebują wgrać 64 kB danych? W szczególności gier?

Czy możecie wyjaśnić, Stirlitz, dlaczego wasz służbowy adres stirlitz@rsha.gov.de ma aliasa justas@gru.su?
Nie czytam PM. Proszę używać e-mail.

138

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

61 kb

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

139

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

zrzucic do pliku? tj. caly ram masz wypchany "computed data" ktorych nie masz w pliku? O_o
ps. niby o zrzucaniu do pliku nie wspominalem, ale przelotnie to mialem w myslach, zakladajac ze calosc masz "komputowana z random-randoma". bo jesli dane/kod sa stale, albo komputowane z randoma o znanym/powtarzalnym ziarnie (co jest np. wykorzystane w elite) - to nie widze powodu by takich danych nie wczytywac z dysku... jak jest true-random (np. wykorzystujacy interakcje z userem do ustalenia kolejnych krokow randoma) - wtedy faktycznie mozna zapisywac jakas strone na dysk, by miec strone bufora dla operacji dyskowych...

memlo ztcp >$800, ale jak chcesz konkretne dane to moge zaraz atarke podpiac pod tv...

dopisek: jaka czesc z tych 61kb jest stala, a jaka czesc dogrywana xbiosem przy kolejnych levelach? czy przy jakichkolwiek tam operacjach ktore tego wymagaja? (bo skoro mowimy tym ze nie trzeba czesc "dolnego" ramu wykorzystac jako bufori jest to problem bo nadpisane dane skads trzeba ponownie wziac, to pewnie cos musi byc doczytywane jakichs danych?)

Ostatnio edytowany przez jellonek (2012-10-15 17:33:38)

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

140

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

jellonek napisał/a:

memlo ztcp >$800, ale jak chcesz konkretne dane to moge zaraz atarke podpiac pod tv...

o! super, pod jakim dosem masz memlo $800, i jak wyglada pamiec od $000 do $800 czy z tym memlo zachowujemy funkcje ladowani, zapisu, binary load ?

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

141

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl piszesz teoretycznie. Ja nie neguję że coś takiego może się przydać ale... Czy Mazezam zajmuje całą dostępną pamięć i czy przypadkiem nie zmieściłby się bez kombinowania w pamięci  od $2000 do $C000 i jeszcze sporo by nie zostało?
Wystarczyłoby przed kompilacją ustawić adres startowy na $2000, nie bawić się w utrudniacze typu "a załadujmy coś bezpośrednio do wektorów pod ROM bo to pokaże siłę xbiosa" i zamiast 3 rozkazów JSR do xBiosa dać 3 wywołania CIO.

No po prostu narobić się przy tym trzeba strasznie i nie da się zrobić tego bez ogromnego wysiłku programistycznego - gratuluję.
Dzięki temu otrzymałeś "produkt", który do każdej kombinacji sprzęt-filesystem potrzebuje innej wersji pliku z biblioteką (sam pisałeś że musiałeś podsyłać komuś z ABBUC inną wersję biblioteki, bo nie odpalało się). I zwykły użytkownik, nie może go sobie ot tak za pomocą prostego COPY przekopiować np. na partycje SDX obsługiwaną przez SIDE, czy na dyskietkę z jakimś DOSem jeśli chce odpalać tę grę np. w trybie US (traktuj to jako przykłady różnych konfiguracji sprzętowych, zamiast udowadniać, że w tej konkretnej zadziała), bo do każdej takiej kombinacji potrzebuje inny plik biblioteki.
A jak sobie wymyśli jeszcze inne rozszerzenie, to nawet jeśli będzie ono w 100% zgodne z systemem operacyjnym Atarynki i tak będzie sobie musiał do tej gierki napisać bibliotekę, choć wszystkie inne programy będą działały bez kłopotu.

I to że ABBUC nie miał uwag... swietnie, tyle że oni potraktowali tę grę jako całodyskową i tak ją będą traktować w większości jej użytkownicy.... cała zaleta robienia jej w pliku bierze niestety w łeb.

Ostatnio edytowany przez Pecus (2012-10-15 18:06:59)

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

142

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

ok, zlapales mnie, faktycznie nie pamietalem.
wlasnie sprawdzilem na real sprzecie, memlo $0e77, sparta dos x z device sparta banked.
za wysokie?

ps. odpowiesz na moje wczesniej zadane pytania?

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

143

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Pecus napisał/a:

Dzięki temu otrzymałeś "produkt", który do każdej kombinacji sprzęt-filesystem potrzebuje innej wersji pliku z biblioteką (sam pisałeś że musiałeś podsyłać komuś z ABBUC inną wersję biblioteki, bo nie odpalało się). I zwykły użytkownik, nie może go sobie ot tak za pomocą prostego COPY przekopiować na partycje SDX obsługiwaną przez SIDE, czy na dyskietkę z jakimś DOSem jeśli chce odpalać tę grę np. w trybie US, bo do każdej takiej kombinacji potrzebuje inny plik biblioteki.

te xbiosy nie sa chyba duze rozmiarami, mozna trzymac od biedy ich kilka w katalogu

144

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

te xbiosy nie sa chyba duze rozmiarami, mozna trzymac od biedy ich kilka w katalogu

I wybierać odpowiedni do aktualnej konfiguracji, super.... tylko PO CO? Kiedy we wzmiankowanym programie xbios jest wymagany mimo że jest tam zupełnie niepotrzebny, bo sobie xxl postanowił, że jak już napisał xbiosa, to teraz wszystko, co zrobi będzie go wymagać, czy to ma sens czy nie.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.

145

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

xxl napisał/a:

niestety tak pieknie to nie jest i nie pod kazdym dosem ;-) - ale to dowod, ze to ograniczenie DOSa a nie pliku binarnego :-)

Pewnie czegoś nie rozumiem (jak zwykle). W Ram pod Rom-em potrafi - więc gdzie nie da rady?

Sprawdzałem na SDX 4.45, SDLoad, DOS II+/D, MyDOS4.50T (te 3 na real hardware, OS - Qmeg), DOS 2.5 z CP (na emu, AtariOS) - każdy z nich bez problemu załadował program testowy i uruchomił kod z segmentu z $c000.

Ostatnio edytowany przez grzybson (2012-10-15 18:20:39)

grzybson/SSG^NG

146

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

Pecus napisał/a:

tylko PO CO?

wydaje mi sie ze to ulatwi pisanie programow na 64 kb pamieci

147

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

ale ja juz na to odpowiedzialme kilka razy :/


> (sam pisałeś że musiałeś podsyłać komuś z ABBUC inną wersję biblioteki, bo nie odpalało się)

mialem blad w bibliotece, Stefana Dorndorfa rzucil okiem i znalazl. blad zostal naprawiony.


> I to że ABBUC nie miał uwag... swietnie, tyle że oni potraktowali tę grę jako całodyskową i tak ją będą traktować w większości jej użytkownicy....

nie prawda. gra znajduje sie na jednej dyskietce wraz z innymi grami



> wlasnie sprawdzilem na real sprzecie, memlo $0e77, sparta dos x z device sparta banked.

to jakas kpina prawda? zeby gra dzialala user musialby miec sparte dos x i dodatkowa pamiec?
dlaczego zmuszasz mnie do kupienia dodatkowego sprzetu w postaci karta i pewnie rozszerzenia pamieci?
xbios ma duzo nizej memlo. jak wyglada pamiec od $000 - $6ff?




> ps. odpowiesz na moje wczesniej zadane pytania?

odpowiedzi padly juz wczesniej (kilka razy)



> W Ram pod Rom-em potrafi - więc gdzie nie da rady?

sprobuj zaladowac bezposrednio w ram od $c000 - $ffff z wylaczeniem rejestrow sprzetowych.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

148

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

dobrze to okresliles: wydaje ci sie.
to co robi xxl to kombinowanie dla samej idei kombinowania.
dzieki temu ma fajny projekt, ktorego uzywa chyba wylacznie sam, ale zawsze ma sie czym pochwalic.
imo wiekszosc fajnych utili powstalo w ten sam sposob - bo ktos cos chcial napisac dla samego siebie, wynalezc kolo na nowo, bo nie slyszal tego co starzy wyjadacze od dawna powtarzaja, tj. "ze sie nie da".

The UNIX Guru`s view of Sex:
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep

149

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

pytam jeszcze raz nie mam rozszerzoonego atari, moge zaladowac dos jakie memlo? tak, zebym mogl robic chociaz binary load, save i load.

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

150

Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen

jellonek napisał/a:

bo nie slyszal tego co starzy wyjadacze od dawna powtarzaja, tj. "ze sie nie da".

Tyle, że w tym przypadku starzy wyjadacze ;) od dawna powtarzaja, DA SIĘ, bo to co jest w Mazezam, da się bez wysiłku zrobić zgodnie zasadami, bo xxl szuka niskiego MEMLO nawet w sytuacji gdy może ono być tak wysokie, że zmieści się pod nim ze 2 duże DOSy.

Bla bla bla bla, bla bla bla. Bla bla bla - bla - bla. Blabla bleee.