Odp: xBios - biblioteka IO dla gier ktore lubia przestrzen
aha, juz myslalem ze sam implementowales obsluge fat...
unzip; strip; touch; finger; mount; fsck; more; yes; umount; sleep
Nie jesteś zalogowany. Proszę się zalogować lub zarejestrować.
Bezsensowne dodawanie newsów Dodawanie trzech lub więcej newsów jednego dnia mija sie z celem
thing neo 1.60 Olivier Landemarre wydał nową wersję desktopu Thing
VIII. Basque Tournament of Atari 2600 Kolejna relacja, wśród otrzymywanych od naszego przyjaciela Egoitza z Kraju Basków.
Przezroczysta obudowa dla Atari 800XL Rusza przedsprzedaż wyjątkowej, przezroczystej obudowy do komputera Atari 800XL!
RECOIL 6.4.5 RECOIL to przeglądarka retro plików graficznych, obsługująca ponad 550 formatów, dostępna na różnych systemach operacyjnych, z regularnymi aktualizacjami.
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 6 … 71 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
aha, juz myslalem ze sam implementowales obsluge fat...
tym zajmuje sie rdzen SIO2SD, http://sio2sd.gucio.pl/wiki/SIOCommands_pl ; urzadzenie pozwala dostac sie do plikow na dwa sposoby, ktory zostanie ostatecznie wybrany? konsultacje z wszechwiedzacym trwaja. wkrotce bedzie ostateczna wersja xBios dla SIO2SD.
Ostatnio edytowany przez xxl (2012-03-01 14:42:30)
Dzięki za wyjaśnienia. Całkiem pomysłowe.
wsrod setek listow najczesciej pojawia sie pytanie dotyczace ladowania plikow. otoz jesli nasza gra laduje DANE uzywamy xBIOS_LOAD_FILE a jesli doladowuje pliki binarne, ktore same ustalaja miejsce ladowania lepiej uzyc xBIOS_RUN_FILE (taki plik binarny nie powinien miec sekcji RUN jesli chcemy wrocic do miejsca wywolania, ale moze miec bloki INIT)
spora optymalizacja oraz jedna nowa funkcja. aktualizacja nazw niektorych procek (adresy bez zmian) http://xxl.atari.pl/?page_id=718
xBIOS_SET_VECTORS – umożliwia zmianę standardowych dla plików binarnych wektorów RUNAD ($2E0) i INITAD ($2E2). Dzięki tej funkcji możemy uwolnić stronę $02xx i nadal używać plików binarnych z segmentami RUN i INIT. Można również obydwa wektory ustawić na taki sam adres np. $fffe. W akumulatorze przekazujemy parametr: bit0 = 1 oznacza zmianę wektora RUN, bit1 = 1 oznacza zmianę wektora INIT, obydwa bity ustawione INIT i RUN będą wskazywać ten sam adres, obydwa bity wyzerowane oznaczają przywrócenie standardowych wartości.
ldy < adr
ldx > adr
lda # %00 ; b0 = 1 - RUN; b1 = 1 - INIT; %00 - standard
jsr xBIOS_SET_VECTORS
trzy sprawy:
potrzebuje sprytnego pomyslu na wskazywanie xBiosowi pliku do uruchomienia, poniewaz zmiana nazwy pliku na "xautorun" nie jest wygodna.
czy ktos uzywa RAM-CARTA http://atariki.krap.pl/index.php/Ram-Cart_64/128KB jako pamieci masowej? jest mozliwosc kompilacji xBiosa aby RAM-CART byl dla niego podstawowym urzadzeniem zewnetrznym.
najprawdopodobniej xBios dostanie nowa funkcjonalnosc - RAMDISK.
- jesli gra trzyma dane w plikach to user a nie programista (gra jest tylko w jednej wersji) moze okreslic ktore z nich beda przekopiowane na ramdysk jesli ramdysk bedzie aktywny (ta operacja odbedzie sie przed samym zabootowaniem gry najprawdopodobniej z listy plikow -dla okreslonej gry- do trzymania w ramdysku)
- jakiekolwiek odwolania do plikow beda kierowane najpierw na ramdysk (jesli ramdysk bedzie aktywny) a w przypadku niepowodzenia na podstawowe urzadzenie - dysk,
- ramdysk bedzie tworzony dla rozszerzen standardu compy shop czyli zgodnych ze standardem 130xe.
oczywiscie nowa funkjonalnosc zmiesci sie w pamiec przeznaczonej dla xBiosa.
uwagi / rady?
O jessu, a nie prosciej zrobic zapis na HDD? Jest pare do wyboru.
Skoro juz jednak idziesz w rozszerzenia to po co w to wciagac jakis archiwalny ramcart? Sa nowsze i o wiekszych mozliwosciach. SIC, Atarimax i pare innych.
jakie rozszerzenia? ja kiedys uzywalem ramcarta jako stacji dyskow, mam go do dzis :-) chodzi o ramdysk? moze user ma duzo ramu i zyczy sobie aby gra doczytywala dane wlasnie z niego zamiast urzadzenia zewnetrznego - np.stacji dyskow. pobiera wlasciwy dla swojego systemu xbios i tyle. atarimax jako urzadzenie zewnetrzne? nie mam, znaczy mam ale z na stale nagrana gra SpaceHarrier !
niestety xxl robi wszystko pod siebie :-)
prośby innych przechodzą mu między... ;-)
O ile używanie przedpotopowych DOS można było jeszcze jakoś zrozumieć (nie każdy musi lubić SDX), to wspieranie ramdysków i RAM-CART jest już ponurym żartem :)
> O ile używanie przedpotopowych DOS można było jeszcze jakoś zrozumieć
a kto uzywa DOSow? winners don't use dos !
1. dlaczego RAMDYSK uwazasz za zly pomysl?
2. po epickiej optymalizacji xBios ma budowe modulowa, modul komunikacyjny SIO moze byc wymieniony dla dowolnego urzadzenia zreszta tak jak i modul obslugi filesystemu. dzieki tej opcji gra dyskietkowa, ktora doczytuje dane z plikow moze byc umieszczona na kardrydzu np.ramkarcie. mi taka opcja jest potrzebna.
Ostatnio edytowany przez xxl (2012-04-11 07:55:36)
Niechce mi się odpalić xbios gdy mam włączony hispeed os ... http://www.horus.com/~hias/atari/#hipatch
Mam starą wersje ? Czy on takich przyspieszaczy nie lubi ?
kiuord: illegal system call
> Niechce mi się odpalić xbios gdy mam włączony hispeed os ... http://www.horus.com/~hias/atari/#hipatch
Mam starą wersje ? Czy on takich przyspieszaczy nie lubi ?
masz to co bylo w paczce z slightsid playerem czyli pokaz ze kierunek jest wlasciwy. masz po prostu stara wersje.
oficjalnie xBios jeszcze sie nie ukazal.
> potrzebuje sprytnego pomyslu na wskazywanie xBiosowi pliku do uruchomienia, poniewaz zmiana nazwy pliku na "xautorun" nie jest wygodna.
po uruchomieniu xbios zaladuje plik xautorun ale jesli go nie odnajdzie to przelaczy sie w tryb zwyklego loadera, wyswietli katalog itd.
funkcja ramdysk tez juz jest ale potrzebuje pomyslu jak wskazywac ktore pliki (w powiazaniu z dana gra) moga byc wczesniej kopiowane do ramdysku. oczywiscie nie trzeba niczego zmieniac w grze korzystajacej z funkcji xbios. to on kieruje zapytania do odpowiednich urzadzen.
test w zalaczniku
http://atari.pl/xbios.7z (opis http://xxl.atari.pl/?page_id=718)
filmik jak dziala xbios z funkcja ramdysku.
w skrocie: gra doczytuje dane. jesli user ma wiecej pamieci moze zrobic tak, ze pliki bedzie doczytywal/zapisywal w ramdysku. z punktu widzenia gry nic sie nie zmienia. w powyzszym filmiku co drugi sid jest czytany z ramdysku - roznica jest znakomita.
po co? np. gry ktore doczytuja dane z dyskietki mozna bedzie nagrywac na kardrydze (beda doczytywac dane z karta) bez rekompilacji gry :-) czy ktorys flashcard ma takie mozliwosci?
---
oczywiscie rozmiar i wymagania xbiosa sie nie zmienija - ciagle zajmuje 4 strony pamieci (1kb)
Ostatnio edytowany przez xxl (2012-04-29 12:54:23)
po co? np. gry ktore doczytuja dane z dyskietki mozna bedzie nagrywac na kardrydze (beda doczytywac dane z karta) bez rekompilacji gry :-) czy ktorys flashcard ma takie mozliwosci?
niech no pomysle... spartadosx i jego CAR:?
potrzebuje sprytnego pomyslu na wskazywanie xBiosowi pliku do uruchomienia, poniewaz zmiana nazwy pliku na "xautorun" nie jest wygodna.
Może to głupię co zaproponuję, ale przyszło mi na myśl rozwiązanie następujące:
przy boot naciśnięcie SELECT oznacza przejście do trybu wybierania pliku jako xautorun oraz równocześnie powstrzymuje autouruchomienie pliku dotychczas oznaczonego w ten sposób,
i teraz np. każde kolejne naciśnięcie tego klawisza konsoli (i zwolnienie) przesuwa wybór pliku zgodnie z kolejnością w katalogu, a START zatwierdza wybór (START bez wcześniejszego naciśnięcia SELECT po tym pierwszym inicjującym mógłby wskazywać że rezygnujemy w ogóle z oznaczenia jakiegokolwiek pliku jako xautorun).
Tryb wybierania pliku mógłby wyglądać dokładnie tak jak bez pliku xautorun, a naliczanie nie musiałoby być nawet uwidocznione moim zdaniem (takie działanie "na ślepo" można usprawiedliwić prostotą zadania i brakiem poważniejszych konsekwencji przy ewentualnej pomyłce).
Przy tej okazji napiszę że idea XBios mnie osobiście bardzo się podoba.
pomysl z ustawianiem z loadera defaultowego pliku do startu ewentualnie plik ostatnio ladowany staje sie domyslnym jest ciekawy ale czy mozliwy w realizacji - chcialbym ominac jakakolwiek plik konfiguracyjny a samomodyfikacja moze byc trudna poniewaz xBios moze miec dowolna nazwe...
to juz druga podpowiedz w tej sprawie. musze sie zastanowic.
dostalem konkretne pytania, odpowiedz zbiorcza tu - moze sie przydac.
dlugosc nazwy plikow:
w xBios nie ma ograniczenia dlugosci nazwy na wypadek gdyby jakis programista zazyczy sobie wlasny filesystem na konkretnym urzadzeniu ale jesli ma byc zachowana przenosnosc gry miedzy roznymi systemami plikow nalezy stosowac nazwy nie dluzsze niz 11 znakow (ograniczenie standardowego filesystemu).
przyklad nazwy:
fname dta c'XAUTORUN '
rozszerzenie:
nazwa pliku nie ma kropki przed rozszerzeniem, DOS wyswietla kropke po osmym znaku. jesli DOS wyswietla 'FILENAME.EXT' to mamy do czynienia z plikiem 'FILENAMEEXT' - i taka wlasnie nazwe jako parametr nalezy przekazywac do xBios.
znaki w nazwie pliku:
xBios pozwala uzywac w nazwie pliku malych liter czy znakow semigrafiki ale podobnie jak w pierwszym punkcie - na wypadek jesli ktos zazyczy sobie wlasny filesystem. jesli chcesz zachowac przenosnosc miedzy filesystemami nie stosuj tego.
kolejna zatwierdzona funkcja w ramach jednokilobajtowej biblioteki xBIOS to:
xBIOS_XERAM equ xBIOS+$2D
w odroznieniu od spotykanych wybieraczek bankow dodatkowej pamieci z ktorych uruchamiany program bedzie korzystal zastosowalem rozwiazanie w ktorym nie ma kolizji miedzy np. bankami RAMDysku i EXTRAMu. w rejestrze X przekazujemy numer banku do przelaczenia (liczony od 0). oczywiscie jesli nasze Atari ma EXTRAM, w przeciwnym wypadku dostaniemy blad.
jesli nasza gra laduje DANE uzywamy xBIOS_LOAD_FILE a jesli doladowuje pliki binarne, ktore same ustalaja miejsce ladowania lepiej uzyc xBIOS_RUN_FILE (taki plik binarny nie powinien miec sekcji RUN jesli chcemy wrocic do miejsca wywolania, ale moze miec bloki INIT)
moze miec blok RUN, sterowanie zostanie przekazane do zaladowanego programu. do programu z ktorego wywolalismy ladowanie wracamy rozkazem RTS
xxl napisał/a:po co? np. gry ktore doczytuja dane z dyskietki mozna bedzie nagrywac na kardrydze (beda doczytywac dane z karta) bez rekompilacji gry :-) czy ktorys flashcard ma takie mozliwosci?
niech no pomysle... spartadosx i jego CAR:?
czy na CAR: Sparty mozna umiescic program w pliku ktory bedzie mial rozmiar wiekszy niz 8KB lub 16KB?
xBIOS moze teraz tez sluzyc jako burner dla flashcartow :-) w odroznieniu od rozwiazan konkurencji ;-) na carcie zaklada standardowy FS wiec mozna pojedyncze pliki kasowac/kopiowac bez poniecznosci przefashowania calego carta nowym utworzonym na pc wsadem.
Niechce mi się odpalić xbios gdy mam włączony hispeed os ... http://www.horus.com/~hias/atari/#hipatch
Mam starą wersje ? Czy on takich przyspieszaczy nie lubi ?
xBIOS nie korzysta z zadnych procedur w ROM komputera wiec jakiekolwiek modyfikacje OS nic nie zmienia. najprawdopodobniej bedzie wersja hispeed xBIOS (SIO) ktora nie bedzie miala ustalonej szybkosci (przelaczy sie na najszybsza mozliwa dla urzadzenia) poki co nie mam jeszcze takiego urzadzenia do testow.
Ostatnio edytowany przez xxl (2012-06-05 09:36:45)
xBIOS moze teraz tez sluzyc jako burner dla flashcartow :-) w odroznieniu od rozwiazan konkurencji ;-) na carcie zaklada standardowy FS wiec mozna pojedyncze pliki kasowac/kopiowac bez poniecznosci przefashowania calego carta nowym utworzonym na pc wsadem.
no no, sector size = 64k, poradziles sobie z tym zapewne? ;)
w odroznieniu od spotykanych wybieraczek bankow dodatkowej pamieci z ktorych uruchamiany program bedzie korzystal zastosowalem rozwiazanie w ktorym nie ma kolizji miedzy np. bankami RAMDysku i EXTRAMu. w rejestrze X przekazujemy numer banku do przelaczenia (liczony od 0). oczywiscie jesli nasze Atari ma EXTRAM, w przeciwnym wypadku dostaniemy blad.
jakiego ramdysku? dos go zalozyl? tj ten, co go nie ma?
> no no, sector size = 64k, poradziles sobie z tym zapewne?
policz jeszcze raz. zdaje sie piszesz i myslisz o roznych rzeczach.
> jakiego ramdysku? dos go zalozyl? tj ten, co go nie ma?
do operacji na plikach nie potrzeba DOS, do zalozenia, formatowania, kopiowania; ogolnie uzywania RAMDysku tez :-) wiecej info na temat RAMDysku tu: http://xxl.atari.pl/?page_id=718
---
pozycja obowiazkowa: gra Nostego z Grzybsoniady:
Ostatnio edytowany przez xxl (2012-06-05 11:15:39)
Strony Poprzednia 1 2 3 4 5 6 … 71 Następna
Zaloguj się lub zarejestruj by napisać odpowiedź
[ Wygenerowano w 0.202 sekund, wykonano 12 zapytań ]