@sqward: wydaje mi się iż nie doceniasz cell-a i bebechów PS3, trzeba po prostu umieć na to pisać. Niestety wielcy developerzy i super programiści chyba z upływem czasu głupieją i dziwią się że port jakiegoś engine z peceta lub Xbox wolno chodzi na PS3... już widzę to jęczenie developerów gdyby Sony nie zdecydowało się włożenie GPU od NV do konsoli co pozwoliło na w miarę podobne podejście do projektowania engine-ów jak w przypadku innych platform. Wtedy byłby lamenty że ta konsola do niczego się nie nadaje... i tylko Japończycy potrafili by pisać na swoją konsolę. Podobnie było z PS2, tylko determinacja i upór japońskich developerów pozwoliło tej konsoli wyprzedzić czas w którym się znalazła.
Twój dowcip od dev-kit do PS3 tylko potwierdza teorię jak trudno obecnym programistom zrozumieć i wykorzystać moc drzemiącą w tym hardware. A już programowanie współbieżne i rozłożenie danego problemu na kilka niezależnych ultra wydajnych rdzeni to problem dla większości obecnych "programistów" staje się nie do przeskoczenia.
Intel ze swoim super X86 zabrnął już dawno w ślepą uliczkę... skąd nagle zmiana polityki w stajni intela i od sporego kawałka czasu ich X86 to de facto w środku typowy RISC emulujący zestaw instrukcji X86 ;)
Do kompletu brak konkurencji na polu CPU do pecetów, nawet ze strony AMD które idzie inną drogą i Intel który stoi w miejscu od paru(nastu) dobrych miesięcy. Z jednej strony niby w Intel-u zauważyli że rozwijanie x86 do niczego nie prowadzi, z drugiej strony uśmiercają IA64.
Żebyś mnie źle nie zrozumiał, nie czepiam się Ciebie... po prostu napisałem jak ja to widzę patrząc mocno z boku i od czasu do czasu zaglądając do miejsc gdzie się męczą przy game-dev i portowaniu gier z różnych platform na inne platformy.
Wracając jeszcze na chwilę do PS3... przypomniała mi się akcja gdy chłopaki port-owali engine z PS3 na PC. Tutaj również okazało się że port w tę stronę spowodował iż gra mająca niesamowity engine brykający jak wściekły na PS3 na PeCe wymagał przepisania właściwie od nowa, gdyż samo przeniesienie go na platformę X86 spowodowało że działał on z oszałamiającą prędkością 12FPS :P
To co robiło PS3 w tamtym okresie z trudem zostało przeniesione na PeCe, w dodatku hardware którego to wymagało kosztował tyle że mało kto mógł sobie na niego pozwolić. Port przeleżał chyba ponad 1,5roku aby możliwe było wydanie gry na platformę PC.
ps1) nie jestem zwolennikiem ani fanatykiem firmy Sony, przytoczyłem tylko przykłady z podwórka ludzi którzy się zajmują takimi sprawami codziennie.
ps2) reasumując pisanie na X86 jest po prostu łatwiejsze i prostsze, co nie oznacza iż wydajne. Pisanie na PS3 wymaga totalnej zmiany w sposobie myślenia, i od początku trzeba założyć z jak odmiennym hardware ma się styczność. SPE dają możliwość/narzucają zmianę sposoby myślenia (np. stream processing) W przypadku Cell-a... power dawały mega wydajne jednostki SPE, tam każdym SPE masz do dyspozycji chyba 256k ultra szybkiej pamięci... reszta pamięci jest współdzielona pomiędzy rdzeniami i komunikacja główną pamięcią musi odbyć się poprzez DMA I/O. Nad całością mamy zarządzające tym Power-PC (PPE), to on się zajmuje przydzieleniem task-ów dla poszczególnych SPE. Na nim można odpalić cały os lub eko-system, ale całość operacji złożonych obliczeniowo musi zostać oddana w ręce SPE.
Cell Inside:
SPE:
ps3) gdyby nie rozwój GPU to X86 nijak nie obrobiło by się z tym co robi GPU. Możemy zobaczyć więc że w przypadku PeCe obecnie mamy taki sam trend jaki został wymyślony przez twórców PS3. Wydaje mi się że obecnie X86 staje się powoli zarządzającym PPE dla tego co potrafi liczyć GPU :)
ps4) Od parunastu lat czekam na rewolucję w podejściu do generowania grafiki... z utęsknieniem czekam na real-time ray-traceing ;) Do dziś widać tylko nieśmiałe próby. Nie wiem czy brakuje wydajności, czy chęci... miałem nadzieję że ludki szalejące na PS3 szybko zrezygnują z renderowania na RSX-a i zaczną sobie próbować tworzyć real-time raytracery ale niestety się przeliczyłem :)
I tak na koniec, przypomniało mi się... takie real-time tech demo na PS3...
http://youtu.be/j-pF56-ZYkY?hd=1