Temat: Wykorzystanie Covoxa

Z tego co już się zorientowałem to programowanie Covoxa nie różni się za bardzo od tego na PC - tzn mamy przetworniki i pchamy tam dane. Czym się na to pisze muzykę? Są jakieś w miarę efektywne procedury które by umożliwiały użycie tego np. w grach?

I jeszcze jedno chociaż to bardziej do Fabryki: co sądzicie o pomyśle stworzenia ramCovoxa (ciekaw jestem czemu nikt na to nie wpadł ;) ) bo szkoda czasu proca na pchanie ręczne sampli, czyli takie WaveTable'a ? Wtedy można by tego sensownie używać. Miałem pomysł na zrobienie SoundBoarda do Atarki, który miałby na pokładzie orkiestrę w składzie 2 x Pokey, Covox (kompatybilny ze starym, ale z możliwością pracy w trybie wavetable, czyli z własną pamięcią i procem), Sida (albo i dwa) oraz AY :) Dodatkowo jakiś fajny tracker, umożliwiający pisanie muzyki na każdy z tych wynalazków albo i na komplet :) Ciekawe tylko czy dałoby się je ze sobą zestroić ;) bo interpretacja jaką częstotliwość ma mieć np. dźwięk C bywa różna ;) Mogłoby być zgodne z MIDI ew. jeszcze.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

2

Odp: Wykorzystanie Covoxa

fajnie by bylo ale... nie mozna podlaczyc sida do atari

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

3

Odp: Wykorzystanie Covoxa

XXL: Rozwiń, na czym polega problem. Jak dla mnie da się podłączyć dowolny element elektroniczny....

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

4

Odp: Wykorzystanie Covoxa

dowolny oprocz sida, przeszukaj forum... projektow podlaczenia sida do atari bylo fafnascie

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

5

Odp: Wykorzystanie Covoxa

Ekhm, przeszukałem i to co znalazłem to powiedziało mi raczej że się da :) Np. podobno Candle'owi się udało. Poza tym powstał ponoć programowy zamiennik. Jak rozumiem był jakiś problem z zegarem?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

6

Odp: Wykorzystanie Covoxa

wieczor napisał/a:

Z tego co już się zorientowałem to programowanie Covoxa nie różni się za bardzo od tego na PC - tzn mamy przetworniki i pchamy tam dane. Czym się na to pisze muzykę? Są jakieś w miarę efektywne procedury które by umożliwiały użycie tego np. w grach?

Najbardziej rozwinięty jest NeoTracker 1.8 Epi'ego.

Co do gier - jeśli nie przeszkadza Ci brak obrazu to można Covox'a zaciągnąć do muzyki.... sorki, ale 1.79MHz już się poci by zagrać MODy w 11.5kH
Co innego efekty.... tylko, że względu na rozmiary płytki Covox się nie rozpowszechnił.
Może teraz jeśli już jest uCovox sample zyskają na popularności?


wieczor napisał/a:

I jeszcze jedno chociaż to bardziej do Fabryki: co sądzicie o pomyśle stworzenia ramCovoxa (ciekaw jestem czemu nikt na to nie wpadł..........

Myślę, że rozwijanie zestawu POKEYx2 + Covox dalej nie ma sensu. To jest standard, który nie zmieni się już.
Atarek daje sobie tu dobrze radę :)

Nawiązywanie do SIDa o wątpliwej dostępności? To nie jest rozwijanie tematu tylko dreptanie w miejscu. I co, będziemy zamawiać hurtem Sidy tak jak Pokeye by zrobić upgrade?

Jeśli nie boisz się przebić się przez "czy to jest jeszcze atari?" to pozostaje zrobienie zupełnie nowej karty muzycznej.
Na nową kartę dźwiękową będzie jakieś tam zapotrzebowanie - ale czy to pozwoli rozwinąć nowy standard?
Pewnie 10lat temu gotowe rozwiązanie miałoby szanse.
Nie chcę Cię zniechęcać, ale musiałbyś uderzyć z gotowcem z grubej rury za rozsądną cenę - inaczej osiągniesz popularność w skali VBXE (pamiętaj = CCC).

Nie lepiej skierować siły na 65816 - i Covox lepiej zagra, i grafika zyska, i wciąż będzie to nasze małe skromne atari :):):)

7

Odp: Wykorzystanie Covoxa

wieczor napisał/a:

Czym się na to pisze muzykę? Są jakieś w miarę efektywne procedury które by umożliwiały użycie tego np. w grach?

Do muzykowania mamy do dyspozycji:

* NeoTracker (obecnie najlepsza pozycja tego rodzaju) - stylistyką, oraz klawiszologią przypomina znacząco Theta Music Composer, posiada znaczną część możliwych komend patternowych z moda (oprócz bodajże parametru "A"). Muzykę można edytować jak i na Covox'ie, tak i na Pokey'u. Max do 64 sampli po 16kB, w tym jeden do 22kB. Program maksymalnie wymaga 1MB ram, minimalnie bodaj 128kB. Neo oferuje w kwestii tego rodzaju programów na Atari najwyższą częstotliwość odtwarzanych sampli, czyli  (z czego pamiętam) 4 * 12.5kHz

* ProTracker - konkurencyjny, aczkolwiek znacząco starszy program. Wzorowany prawdopodobnie bardziej na FT - czyli pisząc muzaka mamy podgląd wszystkich 4 patternów. Dokładniejszych danych nie posiadam, czy raczej nie pamiętam, lecz jedno co utkwiło mi w "głowie" to fakt, że po przekroczeniu około 180-190kB jeśli chodzi o objętość danych muzyki program zaczyna poważnie niedomagać mimo, iż mamy wystarczające zapasy pamięci ram. Sprawę tłumaczy jedynie fakt, iż w czasach gdy ProTracker był pisany najczęściej spotykanym nośnikiem była dyskietka w podwójnej gęstości :)

Jest jeszcze kilka programów korzystających z COVOX'a, które jednak nie umożliwiają edycji. Są to oczywiście wszelakiej maści programy do odsłuchiwania sampli. Najlepiej radzi sobie w tym R0l0 Player - 22.5kHz stereo, czyli jakościowo już na prawdę nieźle. Program wymaga obecności pełnowymiarowego interface'u dysku twardego (KMK/IDEa), oraz stosuje własny filesystem w celu osiągnięcia maksymalnego transferu z dysku operując przy tym na sektorze 512B.

Co do wykorzystania COVOX'a w grach - jedyną wydaje mi się możliwością jest posiadanie VBXE, które znacząco odciąża Atari od zajmowania się tym, co na ekranie się dzieje :) -

... najgłupszym faktem jest niestety to, że o ile trwają prace nad nowymi COVOX'ami to nikt nie zadbał o to, by urządzenie BYŁO WYKRYWALNE. I to mnie zadziwia, bo jest to zadanie jak najbardziej do zrealizowania.


Pajero :) - zainteresowanie VBXE myślę, że wzrośnie po tym, jak ktoś je zaimplementuje do Atari800win. Wówczas każdy będzie miał możliwość zapoznać się z tym, co karta oferuje i wówczas łatwiej zadecydować o ewentualnym zakupie urządzenia, które jak widać tanie nie jest i nie będzie. Oczywiście jest implementacja VBXE do Atari800 (Laoo), lecz z czego wiem projekt nie został ukończony.

Z drugiej zaś strony - po ogłoszeniu możliwości zakupu wersji 1.1 wszystkie karty w moment zeszły, więc nie byłbym pewny, czy VBXE nie osiągnęło w pewnym sensie sukcesu. Wydaje mi się, że 2.0 nie będzie miało problemów natury marketingowej tym bardziej, że stopień zgodności z oryginalnym układem sięga 100%, a jakość obrazu RGB jest o niebo lepsza w porównaniu do 20-30 letnich układów kodowania systemu pal bazujących na kompozycie, lub s-video (chroma-luma) ;)-

Ostatnio edytowany przez Pin (2009-07-31 09:44:20)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

8

Odp: Wykorzystanie Covoxa

Pin: dzięki za informacje :)

pajero: Zestaw 2xPokey + Covox miałby zachować wsteczną kompatybilność - chodzi mi dokładnie o to co jeszcze nie wszyscy mają, a żeby było. Do Covoxa dołożyć trzeba właśnie proc+pamięć ze względu na to co napisałeś - teraz jego użycie jest dyskusyjne.
Dalej; SID o wątpliwej dostępności?? Proszę , oto kopalnia SIDów :) http://allegro.pl/340_commodore.html . Oczywiście kiedyś się skończą, ale jest tego tyle, że i zapotrzebowanie rynku pokryje i comdzio nie wyginie :)
Dalej; oczywiście chcę zrobić nową kartę muzyczną, ale chcę w niej też zawrzeć a) to co już jest, b) to co najlepsze w 8-u bitach c) to co dają przetworniki (obok syntezatorów). Temat "czy to jeszcze jest atari?" mi powiewa i takie podejście powinien mieć developer :D A co do VBXE to po wydaniu II temat jakby przyspieszył?

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

9

Odp: Wykorzystanie Covoxa

wieczor napisał/a:

teraz jego użycie jest dyskusyjne.

... być może tylko i wyłącznie za sprawą braku detekcji. Bo poza tym - czemu nie. Nie jest przecież powiedziane, że trzeba używać wszystkich "4 covoxów" i nie jest powiedziane że zawsze z maksymalną częstotliwością. Ktoś kiedyś zpaczował MPT tak, że ten zamiast grać sampli na POKEY'u grał na COVOX'ie. Niestety nie posiadam tak modyfikowanej kopii programu :)
I na koniec - jedno co wiadomo na 100% to fakt, iż w naturze istnieje nie mało kompów z obecną wersja covox'a i planując cokolwiek w przyszłości należy mieć to na uwadze ;)-

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

10

Odp: Wykorzystanie Covoxa

Pin napisał/a:
wieczor napisał/a:

teraz jego użycie jest dyskusyjne.

... być może tylko i wyłącznie za sprawą braku detekcji. Bo poza tym - czemu nie. Nie jest przecież powiedziane, że trzeba używać wszystkich "4 covoxów" i nie jest powiedziane że zawsze z maksymalną częstotliwością.

No nie... ja jestem jak najbardziej za detekcją, ale to nie główna przyczyna IMO. Po to są cztery i po to mają taką częstotliwość aby tego używać. Ale GravisUS powstał już kilkanaście lat temu i pora korzystać z takich rozwiązań. Nie róbmy z Atarki peceta gdzie proc dłuuugo musiał robić wszystko.

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

11

Odp: Wykorzystanie Covoxa

> Nie lepiej skierować siły na 65816 - i Covox lepiej zagra, i grafika zyska, i wciąż będzie to nasze małe skromne atari

male skromne atari ale juz z 16bit procem ;-)

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

12

Odp: Wykorzystanie Covoxa

xxl napisał/a:

male skromne atari ale juz z 16bit procem ;-)

... jakoś nie narzekam :) a jedyne czego nie mam to nielegali, które praktycznie używane były niezmiernie sporadycznie. Zresztą Atari nie przekazywało nikomu informacji na temat nielegalnych instrukcji 6502c i oficjalnie było to działanie nie rekomendowane :) W związku z tym faktem, oraz z tym iż proc budzi się w trybie 65c02 - nie widzę niczego złego w posiadaniu procesora 65c816. Proponuję przeanalizować projekty Atari dotyczące kart rozszerzeń dla Atari 1090 z 1983 roku :D:)

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

13

Odp: Wykorzystanie Covoxa

a czy ja cos mowie? sam bym chcial miec innego proca... tyle, ze w kardrydzu :D

http://atari.pl/hsc/ad.php?i=1.

14

Odp: Wykorzystanie Covoxa

.. w tych sprawach, to do zbieracza kardrydży ;)-

ADRES: pin@atari.pl - konto zlikwidowane. Aktualny adres: pin(at)atari8.info

15

Odp: Wykorzystanie Covoxa

xxl napisał/a:

fajnie by bylo ale... nie mozna podlaczyc sida do atari

można, cierpliwości :)

I Ty zostaniesz big endianem...

16

Odp: Wykorzystanie Covoxa

Też tak myślę, można podłączyć nawet odkurzacz, ale historia prób sięga jak widzę co najmniej 5 lat wstecz :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

17

Odp: Wykorzystanie Covoxa

jeśli ktokolwiek aktualnie planuje coś zrobić w kwestii jakichkolwiek rozszerzeń, to polecam najpierw kontakt z Candle, może się bowiem okazać że zaczniecie dublować pomysły

chcąc niechcąc Candle zdominował obecnie swoimi zrealizowanymi pomysłami sprzęt 8-bit Atari

lepiej żeby zastosowane pomysły były kompatybilne ze sobą bo na n-tą liczbę wersji softu obsługującą każde rozwiązanie liczyć nie można

*- TeBe/Madteam
3x Atari 130XE, SDX, CPU 65816, 2x VBXE, 2x IDE Plus rev. C

18

Odp: Wykorzystanie Covoxa

To jest oczywiste, dlatego się tak interesuję tym SIDem którego Candle ponoć podpiął ;)

A robi coś z dźwiękiem?

Candle: robisz coś z dźwiękiem ? W sensie nowego, nie chodzi mi o SimpleStereo

Ostatnio edytowany przez wieczor (2009-08-01 23:17:10)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

19

Odp: Wykorzystanie Covoxa

robisz, wytrzymac chlopaki do srody
sid sobie lezy gdzies tu na biurku rowniez ;)

przechodze na tumiwisizm

20

Odp: Wykorzystanie Covoxa

No dobrze że napisałeś bo bym jeszcze zrobił SoundBoarda do środy i były by niezgodności :D

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem

21

Odp: Wykorzystanie Covoxa

juz wszyscy wiedza?
eh...

przechodze na tumiwisizm

22

Odp: Wykorzystanie Covoxa

Wiedzą ? Nie sądzę :) Po prostu przed weekendem taki pomysł mi wpadł do głowy (patrz pierwszy post) :)  A tu ktoś już dzierga :)

The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem