2,101

(118 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tak Sikor, wszystkim wysłałem, Tobie jako ostatniemu z lekkim opóźnieniem, szczegóły posłałem na PW.

2,102

(9 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

lopez, jeśli myślisz taką kategorią, to powiem ci, że jak kupiłem programator, to też tak na początku myślałem, ale szybko przestawiłem się na EEPROM-y. Zależy co robisz, ale do większości zastosowań zamiast EPROM-u można użyć EEPROM-u, który zazwyczaj ma same zalety, bo najczęściej bierze mniej prądu, kasuje się elektrycznie w programatorze, w razie złego zaprogramowania możesz to łatwo powtarzać bardzo dużo razy, a do tego obecnie EEPROM-y kosztują tyle samo co EPROM-y zwykle a często też są łatwiej dostępne lub nawet tańsze.

Np. do prawie wszystkiego w małym Atari używam Winbond W27C512 wszędzie zamiast EPROM-ów 64/128/256/512.
Do niektórych zastosowań w ST też się nadają (TOS w 6 kościach), do wsadów w stacjach dyskietek itp. również te same kości, coś tam robiłem w C64, też pasowały do wszystkiego.
Do ST z kolei pasują wszelkie flashe 29F010/020/040 i tutaj ta sama sytuacja. Ja Ci powiem, że przestałem używać całkowicie EPROM-ów, a jedyne co, to używam do kickstartów poczwórnych do Amigi, bo takie duże EPROM-y 27C160 to mają odpowiedniki flashowe trochę za drogie.

2,103

(118 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@bocianu: tu mówiliśmy w wątku najpierw o przelotce na dwa kartridże z czego jeden jest pełnym kartridżem, a drugi może być kartridżem I/O. Robiłem pod to PCB - to taki w sumie rozgałęziacz, w PCB lutujemy tylko złącza dwóch kartridży i to wszystko.
Natomiast obecnie chłopaki mówią o tych złączach kartridży, bo się okazało, że nie jest łatwo je kupić, więc pozamawiali tam po 10szt i się nimi dzielą.

Info z ostatniej chwili: kolega jeden mi skombinował dwie sztuki złączy, więc poskładałem swój egzemplarz, odpaliłem na Atari 800XL (wiem, że to nie do tego miało być, ale miałem go najbardziej na wierzchu) - i działa wszystko poprawnie.
Edit: przetestowałem jeszcze na płycie 130XE i też działa.
Jedna uwaga: jak się w płytkę wsadzi dwa kartridże, to całość konstrukcji jest na tyle ciężka, że trzeba ją koniecznie podeprzeć, bo jak nie, to wszystko lata i się trzęsie. Dlatego wydaje mi się, że koniecznie trzeba zrobić sobie jakąś konstrukcję z nóżkami, usztywnić to wszystko. Z resztą sami zobaczycie.

I jeszcze jedno info: po całkowitym rozrachunku została mi jedna sztuka PCB wolna - jak by ktoś chciał 30zł plus 9zł wysyłka.

2,104

(9 odpowiedzi, napisanych Bałagan)

@lopez poszukaj trochę bardziej, co prawda nie mam takiej kasowarki, ale jakiś czas temu też się im przyglądałem i mam przeświadczenie na 99% że widziałem takie same z wtyczkami do wyboru żeby od razu pasowała Ci do naszych gniazdek. Chyba na aliexpress tego szukałem.

Edit: dobrze pamiętałem, o tu masz np. tyle że drożej, wrzucam tylko jako info że w ogóle takie są:
http://pl.aliexpress.com/item/UV-Eprom- … 82535.html

2,105

(58 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No to możesz spróbować dolutować kondensator w taki sposób jak to zrobił tamten koleś. Na pewno to nie zaszkodzi, a może akurat pomoże. Ceramiczny 100nF.

Edit: ogólnie tam chodzi o to, że każdy scalak generuje sam z siebie zakłócenia, które przekładają się na pogorszenie jakości zasilania. Kondensatory rzędu 100-220nF daje się zawsze przy każdym scalaku jak najbliżej tegoż scalaka pomiędzy plus zasilania i masę, a zadaniem tego kondensatora jest właśnie blokowanie tych zakłóceń, czyli polepszenie jakości napięcia zasilającego. Jeśli nie ma takiego kondensatora, to zakłócenia z zasilania przenoszą się na wszystkie sygnały, co z kolei powoduje pogorszenie jakości tych wszystkich sygnałów. Sygnały mają wtedy różne szpilki, piki, brzydkie zbocza, a wszystko to powoduje, że interpretacja sygnałów może zawierać błędy i stąd występowanie różnych problemów. Przy nieznacznym pogorszeniu jakości sygnałów wszystko może jeszcze działać poprawnie, dlatego w gołych Atarkach taka rzecz mogła nie robić problemu i być niezauważalna, ale jak już wprowadzamy rozszerzenia, to nakładają się na siebie wszystkie problemy z jakością sygnałów do momentu aż coś przestaje działać stabilnie. Przy czym nie musi to być wina konkretnego rozszerzenia, tylko właśnie całokształtu konfiguracji. Dlatego takie a nie inne propozycje prób naprawczych rzuciłem, a też ten nieszczęsny kondensator przy Fredku może być jedną z rzeczy, które wpłyną pozytywnie na efekt końcowy, więc spróbuj.

Edit2: jeśli na L3 masz zworę, to możliwe, że wlutowanie tam faktycznie L3 również może trochę pomóc - ale z doświadczenia powiem, że te wszystkie dławiki i koraliki ferrytowe wpływają nieznacznie tylko na cokolwiek, a na płytach Atari mam wrażenie że były tak dawane trochę na wszelki wypadek. Możliwe, że L3 nie był jakoś szczególnie potrzebny. Natomiast kondensator blokujący na zasilaniu Fredka jest rzeczą na pewno bardzo istotną.

2,106

(58 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Przeczytałeś pierwszego posta w zalinkowanym przeze mnie wątku, czy tylko obejrzałeś obrazki?:-)
Koleś tam opisuje, że jest błąd na płycie 800XLF i kondensator, który jest obok Fredka, blokujący na zasilaniu powinien być podłączony pomiędzy zasilanie i masę przy Fredku, natomiast owszem jest podłączony do masy, jednak nie jest podłączony do ścieżki zasilania Freddiego. Musiał byś obejrzeć tą Twoją płytę, czy czasem nie jest u Ciebie tak samo jak tam koleś opisał. Nie mam takiej płyty i nigdy nie miałem, ale natknąłem się kiedyś na ten wątek z opisem błędu, a błąd ten jest poważny, więc wrzucam info. Naprawa tego błędu jest bardzo prosta, bo wystarczy dodać kondensator 100nF - oczywiście, że u Ciebie go nie ma, bo to zdjęcie jest do opisu jak to tamten koleś zrobił. Jednak najpierw trzeba sprawdzić, czy faktycznie masz taką samą płytę z tym błędem.
Nie mówię też, że to pomoże na problemy, które opisałeś że masz z UnoCartem, ale niewątpliwie jakość zasilania Fredka przekłada się na jakość wszystkich sygnałów, które on generuje, a generuje bardzo ważne sygnały wpływające na stabilność całego kompa.

2,107

(293 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

O, to bardzo ciekawe z tym ROMem formatujacym na 1.44. A to wtedy działa na XF bez żadnych sprzętowych przeróbek? Czy dasz znać po testach jak to się sprawuje i ewentualnie podzielił byś się tym ROMem? Mam klona XF551 na płytce od xangela. Jeszcze go nie dokończyłem, buduję sobie też pod stację 3,5 dlatego jestem zainteresowany wszelkim info na temat takiego ROM-u.

2,108

(58 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tak jak Ci mówiłem, sam widziałeś, że różnice są jak zmieniasz Freda. Wielka czwórka zmieniana będzie przynosiła różnicę, tak jak też różnicę przyniesie zmiana temperatury, ale największą różnicę przyniesie Ci wymiana 74LS08 na 74F08. Daję nawet 50% szans na to, że to całkowicie naprawi Twój komputer, więc zacznij od tego, bo i tak nikt inny nie dał Ci tutaj żadnej sensowniejszej odpowiedzi czy wskazówki co masz zrobić (oczywiście poza wymianą komputera na inny, co na pewno też załatwi sprawę:-)).

Edit: Ty, a coś mi się przypomniało. Na płycie Atari 800XL z Freddiem jest błąd jeden poważny, który warto sprawdzić. Nie wiem czy to dotyczy wszystkich tych płyt, czy tylko jest jakaś taka rewizja z błędem, ale kondensator filtrujący przy Freddiem jest niepodłączony i dolutowanie tego brakującego kondensatora załatwia wiele spraw, bo poprawia znacząco jakość sygnałów pochodzących z Freddiego.
Tu masz wątek, sprawdź:
http://atariage.com/forums/topic/185028 … try2327265

2,109

(58 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

R300 na schematach Soboli stoi 10k. Rezystor ten jest przy układzie resetu opartym na NE555. C302 nie mogę nigdzie znaleźć, ale jest tam zaraz obok tego NE555, więc może też z układem resetu jest związany, na schematach Soboli czasem czegoś tam brakuje lub są drobne błędy...
Tak czy owak jak działa wszystko dobrze, to bym się nie przejmował. Może ktoś miał jakieś problemy z resetem i zrobił dziwnego moda.

2,110

(58 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Pisz do Simiusa na PW, ja kupowałem od niego płytki zamiennika LS08 plus części kilka miesięcy temu, powinien myślę jeszcze mieć. Ale uwaga: ja to lutowałem sobie sam, jednak Simius poszalał tam mocno z rozmiarami elementów i nie każdy da radę to zrobić samemu, zwłaszcza niedoświadczeni lutownicy. Nie chcę tu wypisywać nikomu, że nie da rady, ale ja to robiłem chyba ze trzy godziny, i szczerze nie chciał bym już tego nigdy więcej robić - takie mam odczucia:-)

2,111

(58 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@seban, tak, ale to są naczynia powiązane. To co pisze Simius, w parze z całą konstrukcją Atari i w połączeniu z konkretną konfiguracją, a także konkretnymi egzemplarzami wszystkich scalaków wespół:-)

Jako ciekawostkę dopowiem, że nie wszystko wiąże się z problemami z sygnałem PHI2, a również z przesunięciami innych sygnałów i kształtami ich zboczy. Zasilanie, filtrowanie, ułożenie itd. Równanie z setką niewiadomych jak dla mnie. A ciekawostka jest taka, że zrobiłem sobie ten buforek PHI2 od Simiusa i np. w jednym moim Atari 65XE bez ECI sytuacja z błędami rozszerzenia pamięci pogorszyła się z tym zamiennikiem, za to najlepszy rezultat osiągnąłem właśnie na 74LS08, tylko na konkretnym jego egzemplarzu, który akurat działa mi tam dobrze. HCT08 oraz F08 pogarszają sytuację tak samo jak i ten zamiennik Simiusa. Ale to jest pojedynczy przypadek.

Jeszcze co do problemu z tego wątku: również miałem problemy właśnie ze spritami, jak zrobiłem zamiennik dla Sally w formie adaptera pod standardowy 6502. Ten zamiennik działa poprawnie w 65XE z ECI na kilku płytach, natomiast sypią się sprity jak się go wsadzi do dwóch różnych egzemplarzy 65XE bez ECI, a także ten sam problem z nim występuje mi w 800XL bez Fredka.

To tak tylko wszystko wspominam, żeby jakby zaznaczyć, że są wspólne mianowniki różnych przypadłości.

2,112

(58 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

uicr0Bee, ja nie chcę być złym prorokiem, ale myślę, że opisane przez Ciebie problemy nie są winą ani UnoCarta, ani Sophii, ani Ultimate. Problem wg mnie będzie leżał w przeciążeniu szyn pojemnościami, co powoduje rozjazdy sygnałów. I jestem gotów postawić małe piwo:-), że nie rozwiążesz go jednym remedium na wszystko. Jest natomiast szansa uporania się z konkretnym egzemplarzem takiego krnąbrnego Atari za pomocą podmian po kolei różnych układów. Zaczął bym od prób z 74LS08 i wymianą na 74F08 (można też próbować na HCT08, ale wg mnie najbardziej wydaje się poprawiać takie sytuacje F08). Następnie jechał bym różne kombinacje różnych egzemplarzy wielkiej czwórki: Sally, GTIA, Antic, Freddie. A jak wszystko zawiedzie, to wbuduj sobie te wszystkie rozszerzenia do innego Atari i już:-) Jak by co, to nie wkładam też kija w mrowisko i nie będę się tu spierał z nikim nad zasadnością tego co napisałem - tylko sugeruję, że ja bym poszedł taką drogą w tym wypadku. Rzekłem:-)

2,113

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Pięknie:-) Mam mega radochę jak kolejne osoby piszą, że odpaliły i działa. Czekam jeszcze na jakieś XL odpalone:-)

2,114

(66 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

To trochę wygląda nieciekawie. Prawidłowe pokazywanie ilości RAM przy wszystkich ustawieniach oznacza, że masz poprawnie wszystko zmontowane jeśli chodzi o logikę i poprawnie zaprogramowanego GAL-a. Natomiast brak możliwości odpalenia softu do rozszerzonej pamięci i wieszanie się pokazuje, że coś jest nie tak z samym RAM-em. Jednak tak jak piszesz, przy tej ilości informacji to jest wróżenie z fusów, ale problemy do sprawdzenia są takie:
- uszkodzona pamięć RAM
- zwarcia/niedolutowania przy pamięciach
- niewłaściwe kości pamięci
- problemy timingowe
Gier nie masz co odpalać jak nie ruszają programy testowe, ale gier jest pełno, np. Commando, Crownland, Laura i wiele innych.
Ja zawsze odpalam demo Numen i przepuszczam całe, ono dobrze pokazuje wszelkie problemy jeśli ma coś takiego wystąpić.

2,115

(118 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Właściwie, to nie spodziewałem się, że kupno tych gniazd to będzie jakikolwiek problem, bo gdybym wiedział, że tak to będzie wyglądało, to zje... znaczy zepsuliśmy temat o tyle, że trzeba było miesiąc temu od razu zamówić te gniazda do mnie i rozesłać razem z płytkami, ale teraz to już musztarda po obiedzie...
Następnym razem jak będę robił jakieś płytki, to przemyślę czy nie szykować od razu kitów z kompletem elementów, bo w sumie tak samo było z Sonari, gdzie potem każdy kupował po 100 rezystorów itd...
Nawiasem mówiąc ja do dziś swojego Sonari nie uruchomiłem, bo o ile miałem wszystkie pozostałe elementy, o tyle nie miałem samych YM-ów. Zamówiłem je sobie w Chinach 15 stycznia, ale przesyłka zaginęła i się bujam z nią do dziś. Dopiero właśnie wczoraj dogadałem się ze sprzedawcą i wysłał mi drugą przesyłkę, ale to znowu zaczynam czekanie od zera, a minęły już prawie trzy miechy:-) Hobby dla cierpliwych:-)

2,116

(118 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No wiesz, jak dowalą to się zbiera, bo cło jest kilka procent zwykle, plus vat 23%, plus opłaty firmy kurierskiej czy tam poczty za obsługę celną. Ja powiem tak: jeśli coś się zamawia firmą kurierską to w ogóle nie ma opcji że to przez cło nie idzie. Oni są zobowiązani clić każdą jedną przesyłkę bez wyjątków. Tylko pocztą jest możliwość, że przejdzie bez tego, bo poczta swą nieudolnością nie jest w stanie ogarnąć wszystkich przesyłek, więc robi to wyrywkowo.
Z tych linków, które podaliście, to najlepiej się opłaca moim zdaniem te 10szt z darmową wysyłką z aliexpress.

2,117

(118 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tak, ale wtedy trzeba to jeszcze rozesłać u nas w kraju, a poczta właśnie od poniedziałku ponieważ stale obniża sukcesywnie jakość świadczonych usług, to proporcjonalnie do tej jakości postanowiła podnieść ceny. W przyrodzie musi się wszystko zgadzać i nic nie może zginąć.

Moim zdaniem trzeba tych gniazd po prostu dobrze poszukać.

2,118

(118 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No niby się od biedy da, ale tak szczerze mówiąc był byś zadowolony z takiej partyzantki, jak tu takie ładne projekty już profesjonalne robimy w obecnym czasie?:-)

2,119

(66 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

W przypadku każdego innego rozszerzenia pamięci, jakie by ono nie było, zawsze sprawdza się dokładnie to samo, i do tego właśnie służą przytoczone programy:-) Czyli zapisuje się informacje w różnych konfiguracjach i odczytuje się czy są takie same - na tym właśnie polega test pamięci:-)
W przypadku małego Atari jeszcze dodał bym, że z racji mocno pływających timingów, które dodatkowo zmieniają się dość znacząco pod wpływem temperatury, należy również przeprowadzić szereg testów tuż po włączeniu kompa, oraz później najlepiej zapuścić PROG2.OBJ - nawet na kilka godzin. Program ten testuje pamięć w kółko ją zapisując i odczytując i zatrzymuje się jeżeli wystąpi jakiś błąd. Jeżeli nie ma błędów, to leci w nieskończoność testowanie. Program testuje pamięć tymi samymi algorytmami co XMS TESTer 1.0, którego wyniki są dla mnie najbardziej wiarygodne. Dodatkowo eXtended RAM Test 0.21.0 stosuje inne algorytmy, więc się fajnie uzupełniają. Z doświadczenia - a trochę już tych rozszerzeń różnych uwalczałem - powiem, że jak te programy dobrze wszystko pokazują i działa to bez względu na temperaturę ani moment uruchomienia, to będzie wszystko chodziło na 101% stabilnie.

2,120

(118 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tylko że sun zwróć uwagę, że w podanym przez Ciebie linku masz dodatkowo wysyłkę za 60$.
Aha, i jeszcze tam jest wysyłka tylko kurierem co oznacza cło (niewielkie) i vat od całości łącznie z przesyłką (to już trochę zaboli). Krótko mówiąc nie kupujcie na tej aukcji.

2,121

(106 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

To super:-) Minipad w zasadzie okazał się niepotrzebny, początkowo miał być fajnym elementem żeby dało się wcisnąć start, czy tam option, i reset, do podstawowych testów wstawania naprawianych płyt. Okazało się, że wszyscy wzięli w kompletach płytki adapterów z klawiaturami, więc w zasadzie taki komplet stał się standardem. Jeśli będę jeszcze to kiedyś robił, to po prostu już taki komplet będzie defaultowo, a mini-keypad odchodzi w niepamięć.

Dodam jeszcze, że ja używam tej klawiaturki już niemal na co dzień i faktycznie zdaje to świetnie egzamin przy jakimkolwiek serwisowaniu czy rozbudowie Atarek. Polecam:-)

2,122

(316 odpowiedzi, napisanych Software, Gry - 8bit)

W Montezuma Again jak grałem za pierwszym razem to zrobiłem dokładnie ten sam patent co Wy:-) Namęczyłem się, żeby zebrać ognik, po czym wlazłem na ostatnią drabinkę i się zablokowałem... Miałem jednak to szczęście, że zdobywając ognik, w jednym z miejsc bezpiecznych po wskoczeniu poprzez znikające podesty, zapisałem sobie grę freezerem z qmeg'a, więc musiałem się cofnąć tylko do tego momentu:-) Przyznam że na ten ognik pierwszy i jedyny raz w życiu skorzystałem z freezera qmeg'a, więc wówczas na szybko poszukałem instrukcji jak to w ogóle zrobić, bo po dłuższej frustracji znikającymi podestami nie wytrzymałem:-)

Natomiast powiem szczerze, że wejście po ognik przez te znikające podesty, to jest masakra, więc tylko ten jeden raz przeszedłem grę z ognikiem, żeby zobaczyć sobie wszystkie plansze, a później jeszcze kilka razy przeszedłem całość bez ognika i w ciemnościach jest bardzo mały fragment do pokonania, w dodatku dość łatwy, więc zdecydowanie łatwiej jest przejść grę bez ognika niż z nim. Czyli wchodzimy od razu na środkową drabinkę, na pierwszą nie wchodzimy w ogóle, a na koniec zostaje nam ostatnia. To bardzo przyspiesza przejście całości.

Jest jeszcze mały czit jak pokonać grę trochę szybciej omijając spory kawałek początkowych planszy:-)
Na planszy tytułowej, na której zaczynamy, zwróćcie uwagę, że murek po prawej stronie planszy jest nieco niższy niż ten po lewej. Można tam wskoczyć i wejść w prawo, gdzie znajdziemy od razu biały klucz. Z białym kluczem idziemy od razu w białe drzwi pomijając spore kółko robione na początku żeby właśnie zdobyć biały klucz:-)

2,123

(66 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Ja tego nie szukałem w opisach ani tekście Hias'a - zrobiłem trochę różnych rozszerzeń i się z nimi nawalczyłem, to już na pamięć wiem co jest na których pinach układów:-)
Zanim napisałeś hurra, zacząłem pisać, że jestem prawie pewien, że o to chodzi, a teraz jesteśmy całkiem pewni.
PIN6 MMU to sygnał MAP połączony na płycie z PB7. Dlatego bit 7 portu B Ci nie działał, więc miałeś połowę dostępnego RAM-u w trybach, w których wykorzystywany jest bit 7 portu B. Wszystko się zgadza idealnie:-)

Sprawdź teraz wszystkie tryby po kolei, przetestuj też RAM obydwoma programami które podawałem w moim wątku (są tam też linki). Jak w programach nie będzie błędnych banków to masz wszystko dobrze.
Tu masz link do postu, w którym podawałem jakie to programy i skąd ściągnąć:
http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic … 89#p247789

Na koniec odpal gry i dema. Tryb z osobnym dostępem Antica sprawdzisz w demie Video Blitz - jak nie ma osobnego dostępu Antica, to jest czarne tło i tylko tęczowy znak Atari, a jak jest osobny dostęp Antica, to w tle jedzie takie 3D z dyskietek.

Edit: swoją drogą ponieważ pin 6 MMU idzie do pinu 17 PIA, a PIA masz przesunięty, to można by na płytce przy PIA rozłączyć pin 17 z podstawką i z podstawki wziąć sobie ten sygnał MAP, a z PIA sygnał PB7. MMU noga 6 zostaje wtedy w podstawce, i nic do niej nie lutujemy - miałbyś jeden kabelek mniej na płycie:-) Sorry za taką uwagę, ale ja już jestem zboczony na punkcie likwidowania kabelków po moich rozszerzeniach:-)

Edit2: A jak już będzie wszystko działało, to napisz jeszcze później coś jak się sprawuje ten patent z baterią i do czego można to w praktyce wykorzystać. Bardzo jestem ciekaw tego rozwiązania.

Edit3: Aha, no i zapomniałem o najważniejszym: gratulacje, bo bardzo ładnie Ci to rozszerzenie wyszło.

2,124

(66 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Programy programami, ale najpierw musi być widać poprawną ilość banków, a dopiero w drugim kroku poprawność samego RAM-u.

Pierwszy krok testuj programem MEM TEST 1.0, który pokazałeś. On dobrze pokazuje zawsze banki jeśli jest wszystko w porządku z układem, no i możesz zmieniać zworki i odświeżać, co daje szybkie sprawdzenie wszystkich możliwości. Widzisz tam też, które bity portu B są aktywne - porównaj to z opisem ustawień zworek, który masz opisany na schemacie Hias'a.

Ty, a patrzę jeszcze na twoje zdjęcie i dobrze tam widzę, że MMU PIN6 siedzi w podstawce? Chyba tak, więc po prostu wyjmij go stamtąd i pewnie wszystko ruszy:-)

2,125

(66 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Wiesz co, to co pokazałeś na filmie to wygląda jak by wszystko było dobrze, ale rozszerzenie działa w trybie 256kB bez dostępu osobnego Antica - czyli sytuacja jak EN5-closed; EN7-open. Wówczas masz 256kB rozszerzonej pamięci. To jest 16 banków po 16kB =256kB i nie chce być inaczej:-) Programy pokazują ci natomiast 320kB, bo pokazują łącznie z pamięcią podstawową, czyli 64kB+256kB, no to wychodzi mi 320kB i też inaczej być nie chce.

Co się dzieje jak zmieniasz zworki?

Ten pierwszy program którego używasz pokazuje na 100% poprawnie wszystko, tylko że on nie testuje pamięci a jedynie pokazuje ilość dostępnych banków na podstawie konfiguracji portu B. Możesz na włączonym programie zmieniać zworki i chyba wtedy spacją (lub czymś innym, bo piszę z głowy) się odświeża i można szybko zobaczyć jak się co zmienia.

Drugiego programu, którego używasz do testowania pamięci nie znam, ale powiem, że przy SIMMexp testowałem wiele różnych programów i jakoś nie mam zaufania do nich, bo wiele z nich bzdury pokazuje, zwłaszcza stare programy. Zajrzyj do mojego wątku 1MB bez kabli, tam podawałem dwa dobre, 100% skuteczne i poprawne programy do testowania pamięci.