1,676

(293 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

To zwykła proporcja. 288*8=300*8,33
Obroty są zależne od napędu, jedne mają tyle inne tyle, a elektronika współpracująca z napędem musi być taktowana odpowiednim zegarem w stosunku do obrotów, żeby w odpowiednich momentach czytać/zapisywać dane dokładnie w odpowiednim miejscu nośnika i żeby mikrokontroler mógł te timingi odpowiednio sobie obliczyć. To tak z grubsza po ludzku:-)

1,677

(77 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Sikor, ok.

Ja bym ten wątek podsumował tak:

Ładne jest nie to co ładne. Ładne jest to co się komu podoba.

1,679

(77 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

sun napisał/a:

@Mq nie myślałeś czasem... żeby wersja 2.0 tego switcha obsługiwała przełączanie SIMMExp bez kabli ?

Wtedy SIMMexp bez kabli nie było by już bez kabli, a yetAnotherOSswitch musiał by już nie być OSswitchem:-)

1,680

(77 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

1. Żeby odpalić zmieniaczkę, trzeba włączyć kompa trzymając Reset, więc trzeba go najpierw wyłączyć. Tak jest by design, pewnie można by to zrobić inaczej, ale nie chciałem z prostego powodu: chciałem, żeby po odpaleniu komputera z wybranym systemem urządzenie raz ustawiło ten system i się wyłączyło, co sprawia, że Atari już go później nijak nie widzi, i działa jak by miało tylko jeden system.

2. Zapomniałem napisać, że działa to z każdym XL/XE. W sumie to jest niezależne urządzenie, więc teoretycznie można by to podłączyć też np. do C64 i zmieniać kernale, albo do stacji XF551 i zmieniać OS-y, albo do jakiegokolwiek urządzenia, które ma kość w takim układzie i zawartość 4x mniejszą niż pojemność kości.

1,681

(77 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Dodałem na końcu pierwszego postu filmik pokazujący jak działa przełącznik.

@Perinoid, będziesz musiał mi podesłać wsad systemu z patchem turbo.

Co do kości z systemami, tak jak pisałem nie sprawdzam, nie testuję innych systemów i nie mam, ale mogę zaprogramować i zweryfikować kość. I jeszcze: jak wśród czterech miejsc na systemy zostaje jakieś wolne, to proszę podjąć decyzję co tam wrzucamy, jeśli ktoś nie napisze, to wypełniam resztę miejsc powtórzonym którymś z systemów z pozycji 1 lub 2.

yet another OS switch

Było wiele przełączników OS-ów do małego Atari. Stąd nazwa - jeszcze jeden przełącznik.
Mój wyróżnia się tym, że nie wymaga wyprowadzania na zewnątrz przełączników, a systemy przełączamy w wygodny i łatwy sposób za pomocą klawiatury.

Instalacja
Mała płytka mieści się wygodnie pod kością OS-rom. W celu instalacji musimy mieć na płycie podstawkę pod OS-rom. W podstawkę wkładamy sobie mój wynalazek, a w niego kość EPROM/EEPROM/Flash z zaprogramowanymi czterema systemami.
W wersji kompletnej lutujemy jeszcze do płyty 3 kabelki:
- sygnał klawisza Reset
- sygnał klawisza Shift
- sygnał diody LED power
Można też zastosować uproszczenie i pominąć kabelki dla diody LED i klawisza Shift, wówczas będziemy mieli możliwość przełączania tylko dwóch pierwszych systemów w kości EPROM naprzemiennie za pomocą klawisza Reset.

Sposób działania
Attiny pamięta zapisany ostatnio wybrany OS, więc jak włączymy normalnie komputer, to po prostu uruchomi nam się z tym systemem, czyli z użytkowego punktu widzenia przełącznika nie widać, a komp uruchamia się normalnie tak jak by miał tylko jeden system.
W trakcie pracy komputera przełącznik nic już nie robi, ani nie ma możliwości, żeby cokolwiek w nim zadziałało, system jest ustawiony tak długo jak włączone jest zasilanie i nic więcej się nie dzieje.

Zmiany systemu dokonujemy poprzez wejście w "menu" przełacznika. Żeby to się stało, właczamy komputer trzymając klawisz Reset. Klawisz ten musimy przytrzymać przez czas powyżej 3,5 sekundy, co powoduje uruchomienie trybu "menu". Wejście w ten tryb sygnalizowane jest zgaśnięciem diody LED power w komputerze. Jak zgaśnie to puszczamy klawisz Reset i jesteśmy w naszym "menu". W tym samym czasie komputer uruchomi się nam normalnie w aktualnym dotychczasowym systemie.
Aktualnie wybrana pozycja menu jest sygnalizowana miganiem diody LED. Dioda miga cyklicznie 1,2,3 lub 4 razy, co odpowiada kolejnym czterem systemom zapisanym w kości EPROM. Pozycje menu zmieniamy za pomocą klawisza Shift. Sama zmiana pozycji menu nie powoduje jeszcze zmiany systemu OS w komputerze, dopiero jak zapiszemy naszą zmianę, to system się przełączy. Zapis zmiany następuje poprzez ponowne naciśnięcie klawisza Reset. Po jego naciśnięciu wybrany OS zapisze się na stałe w Attiny, a system w komputerze zostanie przełączony. Od tego momentu będzie już również po wyłączeniu zasilania pamiętany i uruchamiany ostatnio wybrany system, aż do czasu kolejnej zmiany.
Tutaj uwaga: ponieważ w trakcie zmiany OS mamy uruchomiony komputer z poprzednio wybranym OS-em, a podmiana następuje "na gorąco", to zdarzają się w tym momencie różne nieprzewidywalne sytuacje, np. może się coś zawiesić, może wywalić śmieci na ekranie itp. SPowodowane to jest tym, że OS został podmieniony, ale w pamięci RAM jeszcze pozostały procedury poprzednio wybranego systemu. Zależnie od z jakiego na jaki systemy przełączamy, zachowanie może być różne, ale zasada jest dość prosta, zawsze trzeba spowodować ponowny restart po zmianie systemu, żeby mieć pewność poprawnego działania. Najczęściej wystarczy w tym momencie jeszcze raz wcisnąć Reset (dla oryginalnego XL-OS), albo dla QMEG-a np. Shift+Reset, co spowoduje zimny start, ewentualnie jak chcemy mieć już na 100% pewność, że wszystko będzie dobrze, to możemy po prostu wyłączyć i włączyć komputer.

Jest jeszcze inteligentne ułatwienie zmiany systemów, żeby robiło się to maksymalnie szybko i wygodnie. Systemy mają swoje priorytety, które powodują, że po wejściu w menu, ustawia nam się ono od razu na odpowiednim systemie. Priorytetowane są pierwsze dwa systemy w kości. Jeżeli bieżącym systemem jest 1, to po wejściu w menu ustawi nam się na pozycji 2. Jeżeli bieżącym systemem jest 2,3,lub 4, to po wejściu w menu ustawi nam się na pozycji 1. To powoduje, że jeśli mamy dwa pierwsze systemy najczęściej używane, to zmiany możemy dokonywać samym klawiszem Reset, po prostu włączając komputer z przytrzymanym klawiszem Reset i wciskamy Reset ponownie - taki skrót i już. Z dowolnie wybranego systemu w ten sam sposób wracamy szybko do systemu nr 1 - który jest przez nas pewnie najczęściej używanym na co dzień.

Instrukcja skrócona
Powyższy opis jest szczegółowy, poniżej w skrócie jak przełączamy systemy:
1. Włączamy komputer trzymając Reset przez 3,5sek (aż zgaśnie LED power).
2. Wybieramy system klawiszem Shift (LED miga pokazując wybrany system).
3. Wciskamy Reset żeby zatwierdzić wybór.

Uproszczone przełączanie dwóch pierwszych systemów:
1. Włączamy komputer trzymając Reset przez 3,5sek
2. Wciskamy ponownie Reset żeby zatwierdzić (przełączanie między dwoma pierwszymi systemami jest automatyczne)

Na koniec w obu przypadkach restartujemy komputer (w zależności od systemu wciskamy Reset, Shift+Reset, lub wyłączamy i włączamy ponownie).

Jeżeli chcemy używać tylko dwóch systemów, to możemy pominąć kabelki dla Shift i dla LED, lutujemy wtedy tylko ten dla sygnału klawisza Reset. Nie widzimy wówczas co prawda "menu", ale wystarczy przytrzymać klawisz Reset chwilę dłużej (np.5sek), wtedy możemy być pewni że weszliśmy w menu, wciskamy drugi raz Reset i już mamy przełączone systemy.

Można robić listę chętnych, dostępne dwa warianty:
- kit do samodzielutowania (PCB+komplet elementów+zaprogramowany Attiny) 39zł
- gotowiec zmontowany 59zł

Zestawy ani gotowce nie zawierają kabelków i kości EPROM z systemami. Mogę dodatkowo kupić i zaprogramować kości EEPROM Winbond W27C512-45Z. Cena zaprogramowanej kości to dodatkowo 15zł.
Sprawdzone i przetestowane systemy, które posiadam, to oryginalny XL-OS i QMEG 4.04 oraz te same systemy zmodyfikowane pod SIO2BT.
Jak ktoś chce inne systemy, to musi mi dostarczyć, ale zaznaczam, że nie będę tych systemów testował w Atari, zaprogramuję tylko i zweryfikuję kość.

Przesyłka 1-3szt kitów 9zł pocztą poleconym, lub 14zł kurierem DPD.
Przesyłki gotowców i większej ilości kitów 14zł bez względu na ilość, kurierem DPD.

Załączam schemat i wizualizację, proszę nie sugerować się wyglądem elementów, w gotowcach/kitach będą podstawki zwykłe i goldpiny precyzyjne.
Załączam też gdzie się podlutowuje kabelki do potrzebnych sygnałów -rysunek dla płyty 65XE bez ECI, do innych płyt zrobię podobne rysunki w późniejszym czasie.

Dostępność około połowy stycznia najwcześniej.

Edit: zrobiłem krótki filmik jak to działa.
U siebie mam tak, że jako pierwszy system mam zaprogramowany QMEG, jako drugi system XL-OS, jako trzeci i czwarty te same systemy tylko z obsługą SIO2BT. Na filmiku pokazałem najpierw opcję uniwersalną przełączania na dowolny system, a następnie szybkie przełączenie z powrotem na pierwszy system (w moim przypadku QMEG).
Filmik udostępniłem tutaj: https://drive.google.com/open?id=14-N0f … xXnDnDnAao

Jeszcze Cavernia była taką grą, którą jak zobaczyłem pierwszy raz, to szczena mi opadła. Ale to dawno było, jednak podobne miałem odczucia jak z Draconusem na przykład.

Z klasyki dorzucił bym oprócz wymienionych już przez kolegów, jeszcze kilka gier, w których grafika jest prosta, ale zrobiona precyzyjnie, dopieszczona i dająca fajne odczucia estetyczne: Zorro, River Raid, Keystone Kapers, Road Race, Bruce Lee, Blue Max, H.E.R.O., Pitfall II - to takie dla mnie najładniejsze gry, powalające cukierkowatością grafiki i kolorów w latach swej świetności. Teraz tak zastanowiłem się dlaczego taką listę odbierałem jako gry ładne i znalazłem wspólny mianownik: te gry w większości nie mają czarnego tła, co robi robotę, a do tego widać że np. animacje postaci robili ludzie, którzy coś tam wiedzieli w temacie i umieli wypikselować fajnie bohaterów.
Z bardziej współczesnych wrażenie na mnie robią np. Crownland, Duszpasterz Jan Rzygoń, Flimbo's Quest, His Dark Majesty, Laura, Ridiculous Reality.

Co do Space Harrier, to jeśli chodzi o możliwości graficzne czy też możliwości zrobienia w dawnych czasach, to nie do końca prawda, że nie miała by szans się ukazać. Jak sam zauważyłeś, gra działa na stockowym Atari, a tylko wymaga odpalenia z kartridża. W dawnych czasach bywały takie gry, które wychodziły tylko na kartridżu, np. Commando, które dopiero współcześnie przerobiono pod rozszerzoną pamięć bez wymogu odpalenia z kartridża. Z resztą samo Space Harrier też by się dało zrobić na pewno w wersji normalnej na kilku dyskietkach z doczytywaniem kolejnych etapów. Twierdzę tak nie bez podstawy, bo jakiś czas temu znalazłem taką roboczą wersję Space Harrier jako normalny atr i to 90kB - jest tam co prawda tylko pierwszy poziom, ale normalnie grywalne to jest i działa. Załączam ten atr jak ktoś nie widział.

1,685

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Nie tyle chodzi o to czy ma ECI czy nie, tylko raczej o to które rewizje są na ile zakłócone i na ile tym samym stabilne. Nie wiem jak to wygląda w przypadku U1MB, ale z tego co zaobserwowałem z rozszerzeniem Pasia, bo to już dość dobrze poznałem, to właśnie w rewizji płyty bez ECI występują największe problemy z uruchomieniem tego i ze stabilnością.

1,686

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

65XE bez ECI ma tylko jedną wersję płyty, więc jeśli pamiętasz, że wstawiałeś już w 65XE bez ECI, to pamiętasz wszystkie wersje tej płyty:-)

1,687

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Tak jak pisałem już wcześniej gdzieś, będzie wznowiona wersja 65XE/130XE, płytki będę zamawiał jakoś teraz na dniach, więc pewnie gdzieś w połowie stycznia będą.

Jeśli nic nie pomieszałem, to lista aktualna wyglądała by tak:
1. ZuluGula 3szt. (plus SRAM, dogadamy na PM)
2. QuadMan 2szt. (potwierdź kolego chęć, bo minęło trochę czasu)
3. lopez 1szt.
4. toriman1 2szt.

Cena taka jak wcześniej pisałem: 35zł/szt., wysyłka poleconym priorytetem 9zł, wysyłka zagraniczna 19zł

1,688

(22 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@lopez: zrobię te płytki rozszerzenia 1MB do 130XE, będę zamawiał w ciągu kilku dni, więc powinny być w połowie stycznia.

Mam też dla Ciebie dobrą wiadomość jeśli chodzi o ten Twój 4xOS. Nie rób żadnych przełączników na razie, zrobiłem prototyp takiego przełączania 4xOS z klawiatury i działa u mnie w kompie już od jakiegoś czasu wyśmienicie, tylko nie miałem czasu jeszcze opisać konstrukcji.
Układ oparty o Attiny13, płytka pod kością ROM się mieści, dolutować trzeba tylko trzy kabelki i mamy przełącznik, który działa tak, że włączając kompa z przytrzymanym klawiszem Reset wchodzimy w "menu" zmiany systemu. Menu "wyświetlane" jest na diodzie power komputera - po prostu dioda nam miga określoną ilość razy, wtedy klawiszem Shift zmieniamy sobie systemy, a ponowne naciśnięcie Reset odpala nam wybrany system. Pamiętany jest ostatnio wybrany również po wyłączeniu zasilania. Dla ułatwienia dwa pierwsze systemy mają "priorytety" - działa to tak, że "menu" ustawia się defaultowo na jeden z pierwszych dwóch systemów naprzemiennie, więc jeśli uzywamy najczęściej dwóch pierwszych, to wystarczy włączyć kompa trzymając Reset i wcisnąć Reset powtórnie i już mamy przełączony system.

@_tzok_: GAL -15 to 15ns a nie 150ns, tak samo -25 to 25ns a nie 250ns.

1,689

(22 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Commodore C64XE:-)

1,690

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Spoko, pisz jak sprawdzisz, mogłeś tez coś przeoczyć po prostu, a nasze podpowiedzi może spowodują, że jak jeszcze raz sprawdzisz, to się okaże jakiś prosty i oczywisty sposób rozwiązania. Daj znać jak już pogrzebiesz znowu w sprzęcie.

1,691

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No ok, wszystko co piszę, to próba pomocy i zgromadzenia jak największej ilości różnych rzeczy, które możesz sprawdzić, ale oczywiście na odległość tego nie da się sprawdzić, to nadal Ty naprawiasz to Atari, my tylko podpowiadamy, żeby pomóc:-)
Wyciągnij z tych napisanych rzeczy co uznasz za stosowne i posprawdzaj co się da, to może będziemy po prostu wiedzieli coś więcej i albo już sobie poradzisz, albo natrafisz na jakiś trop, który pomoże.

1,692

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ale zrozum, że "przejścia" potocznie rozumiemy jako zerową rezystancję, a takowa nawet w nowej folii klawiatury nie występuje. Pomierz sobie rezystancję na tej samej ścieżce (obojętnie której) klawiatury w różnych miejscach (na różnej długości) i zobaczysz, że im większą długość ścieżki bierzesz, tym rezystancja robi się większa. Może być tak (nie pamiętam ścieżek), że do Help-a jest najdalsza droga i tam już rezystancja jest na tyle duża, że nie pozwala elektronice poprawnie zinterpretować takiego "przejścia".

1,693

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

No tak, ale nie ma możliwości takiego czary-mary, żeby przy sprawnej folii nie działał Help, a działały pozostałe klawisze, które wymieniłem.
Co to znaczy że jest kontakt? Folie klawiatur w Atari mają to do siebie, że ścieżki od nowości przedstawiają pewną małą rezystancję. Z czasem ścieżki oksydują i ta rezystancja wzrasta. W pewnym momencie jest zbyt wysoka i przestaje działać. Większość uszkodzeń folii polega właśnie na tym, a nie na tym, że fizycznie folia jest popękana.
Sprawdź łącząc piny w gnieździe tak jak napisał _kriss_ i jeżeli wtedy zadziała Help, to wina jest folii i tyle.

1,694

(42 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Klawisze Start i Option sprawdź tak jak napisał _kriss_, ewentualnie sprawdź samo gniazdo klawiatury czy nie ma tam blaszek pogiętych, albo zaśniedziałych, czy nie ma połamanych pinów pod spodem, albo lutów pękniętych, ewentualnie po kolei aż do GTIA wg schematu czy są przejścia.
Klawisz Help tak samo sprawdź, ale tu jeszcze dopowiem, żebyś sprawdził czy działają wszystkie wymienione poniżej klawisze, bo Help jest na przecięciu dwóch linii, na których są tez te klawisze:
- pierwsza linia: J H Spacja
- druga linia: B V C X Z Shift
Jeśli wszystkie te powyższe klawisze działają, a Help mimo tego nie działa, to elektronika jest sprawna, gniazdo klawiatury też, a na 100% folia klawiatury jest walnięta.

Niektórzy piszą na jednym forum, niektórzy na drugim, niektórzy na obu, a większość na żadnym:-)

Nie mam 600XL żeby przetestować, a teraz tez nie mam pod ręką schematów... Pewnie zadziała, ale czy tak całkowicie bez żadnych dodatkowych zabiegów, to nie wiem, trzeba by przeanalizować temat. A może ktoś wie?

1,697

(323 odpowiedzi, napisanych Fabryka - 8bit)

Nic się nie dzieje, bo nie było chętnych za bardzo. Jeśli chodzi o płytki do 800XL, to już raczej odpuszczam, natomiast do 130XE sam potrzebuję, więc będę zamawiał lada dzień. Odezwę się jak będę miał - kilka sztuk będzie do rozdysponowania.

1,698

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Ależ eliminuje:-) Tzn. nie odcina go całkowicie, ale odcina lumę od chromy. Napisałem o tym w pierwszym poście dwa akapity przed punktami: "usunięte rezystory R56, R67 oraz cewki L6 i L7". No i mam usunięty modulator również, który nie jest potrzebny.

Opis, który zacytowałeś jest jednym z tych, z których korzystałem w swoich przeróbkach - tak jak napisałem na początku, to nie są modyfikacje mojego autorstwa, a jedynie zebrałem pomysły z netu, przetestowałem, przeanalizowałem, rozwinąłem opisy, zebrałem do kupy.

1,699

(29 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Tak w zasadzie to myślę sobie, że wszystkie poprawki toru video zawierają te same idee, więc każdą taką próbę poprawy można przetestować w każdej płycie. Schematy są zbliżone, więc można kombinować przenosząc sobie też wybrane elementy między różnymi wersjami płyt.
Poprawki jakości związane z pionowymi pasami pochodzenia zegarowego niweluje się przez separowanie zasilania, a reszta to już kosmetyka samego sygnału.
Moje walki z 800XL były spowodowane tym, że tak jak pisałem przede wszystkim korzystam tylko i wyłącznie z s-video i gdy trafiła mi w ręce pierwsza 800XL po kilku XE, to pierwsze co mnie odrzuciło to o wiele gorszy obraz jakością po s-video niż z serii XE miałem po composite. Pomyślałem, że tak być nie może, a że już się za to zabrałem, to podszedłem do tematu kompleksowo i postanowiłem opisać swoje wnioski dla potomnych.
Z obrazu z moich wszystkich XE jestem z grubsza zadowolony - przynajmniej na tyle, żeby w najbliższej przyszłości nie brać pod uwagę grzebania w video tylko tak dla sztuki, czy dla sportu. Ale oczywiście też kibicuję opracowaniom dot. XE :)

1,700

(734 odpowiedzi, napisanych Kolekcjonowanie)

Podpięcie dodatkowego RAM-u na złącza zewnętrzne cart+eci nie jest w zasadzie problemem, poza tym, że na zewnątrz nie są wyprowadzone bity port B. Najpewniej w tym urządzeniu jest zduplikowany układ realizujący port B, podobnie jak to jest zrobione w U1MB. To w sumie dość prosty kawałek logiki do zaaplikowania, nie analizując dogłębnie tematu myślę sobie na szybko, że to w zasadzie konstrukcja rejestru dostępnego pod określonym adresem i tyle. Na pewno jednak diabeł tkwi w szczegółach, pewnie trzeba zrobić jakieś testy, pobawić się właściwymi timingami, przemyśleć dobrze konstrukcję, żeby właściwie poustawiać czasy propagacji przez bramki, itd. Podejrzewam że łatwiej zaprojektować coś takiego od zera, bo tak jak napisałem konstrukcja nie powinna być jakoś szczególnie skomplikowana, natomiast reverse engineering był by zapewne trudny, bo w środku siedzi pewnie jakiś GAL, albo inny CPLD/FPGA czy tam jakiś tego typu wynalazek, którego się nie odczyta w prosty sposób.