Witam

Dzięki pomocy forumowicza Jaro124 zdobyłem pozostałe graty z listy życzeń, a nawet o wiele więcej.

Cytując klasyka: "Jestem dumny z tej społeczności"

Proszę moderatora o zamkniecie wątku.

Pozdrawiam i dziękuję za wszelką pomoc.

Witam

Jeżeli chodzi forumowiczowi o DRAM (z instrukcji serwisowej do 800XE pasują pamięci DIP18) to na przykład tutaj: https://allegro.pl/oferta/5szt-lh2464-1 … 2961690542

Jeżeli chodzi o Freddiego to tutaj: https://lotharek.pl/productdetail.php?id=312

Pozdr.

Javalonde

Wysłałem PM-kę.

Pozdr.

Witam Javalonde

Przytulę je. Dogadamy się przez PM.

Pozdr.

30

(26 odpowiedzi, napisanych Kupię / Sprzedam / Zamienię pozostałe)

Witam

Za zestaw #1 daję 20PLN.

Pozdr.

Witam

gkd_82 napisał/a:

Być może, mój aktualnie niepoprawnie działający Willem jest do naprawy? Przyznam że nawet mam pewne podejrzenia co do usterki, ale potrzebowałbym porady osoby z większym doświadczeniem z programatorami tego typu.

Dzięki pomocy forumowicza @agahes służącego poradą, który to sam składał takowe programatory i nawet jeszcze ma do nich PCB jak i inne części, udało mi się naprawić mój programator.

Co było uszkodzone, można by się zapytać? Otóż uklękła przetwornica MC34063A, zużył się niesławny dławik 100uH przy tej przetwornicy, oraz dioda w sekcji zasilania sygnalizująca uruchomienie programatora.

Uszkodzona przetwornica w ogóle nie sterowała napięciem i dawała VPP na poziomie maksymalnym dla niej, czyli 40V. Po jej wymianie napięcie VPP spadło do 12,8V dla prawidłowych ustawień zworkami do programowania Epromów 27C400/800/160/322.

Zgodnie z sugestią agahes-a wylutowałem dławik i okazało się, że jego rezystancja jak i indukcyjność były poza normą. Wymieniłem więc go zgodnie z poradą na znacznie mocniejszy (dostałem w AVT 1,1A).

Diada w sekcji zasilania w ogóle się nie świeciła, a po wylutowaniu okazało się, że ma nawet dużą rezystancję mierzoną w "kiloomach". Po jej wymianie, po podłączeniu programatora przez LPT do uruchomionego komputera dioda lekko"żarzy się", a po podłączeniu zasilania zewnętrznego ładnie świeci mocnym światłem. To jest jak najbardziej prawidłowym objawem, o czym poinformował mnie agahes. Przyznam że zastanawiało mnie to, dlaczego ona świeci bez podłączonego zasilacza, bo z bardzo pobieżnego sprawdzenia schematu wcale (wedle mnie) to nie wynikało, ale mogłem się mylić bo elektronikiem z wykształcenia nie jestem.

Dodatkowo dokonałem jeszcze "modu" VDD. Miałem u siebie dwie diody połączone szeregowo między nóżką GND stabilizatora napięcia LM7805, a masą programatora. Jednak obie były u mnie "zezworkowane" bajpasem z drugiej strony płytki programatora. Przed awarią nawet nie miałem o tym pojęcia, więc VDD było na poziomie takim jak wychodziło ze stabilizatora. Początkowo zgodnie z jednym ze schematów znalezionych w Internecie, usunąłem bajpas i pozostawiłem jedną diodę bez możliwości jej "zworkowania". Zgodnie z sugestią agahes-a wstawiłem drugą diodę w szeregu na powrót, ale między każdą z nich wstawiłem goldpiny z możliwością ich "zworkowania". Teraz mam regulację VDD na 3 poziomy czyli 5V, 5,6V i 6,2V.

Finalnie dokonałem testu. Podjąłem się próby zaprogramowania epromu 27c160. Pierwsza próba zakończyła się niepowodzeniem i to natychmiastowo (ani jedna komórka pamięci się nie zaprogramowała), bo obie diody dla VDD były "zezworkowane". Po usunięciu jednej ze zworek VDD podniosło się do 5,6V i bezproblemowo "kość" zaprogramowała się do końca.

Biorę jeszcze pod uwagę możliwość "modu" układu przy przetwornicy, dodając trigger w jednym miejscu (tak jak jest to w module zasilania do adaptera Epromów 27C400/800/160/322 EzoFlash) aby móc VPP regulować, ale z drugiej strony...

Teraz przydałoby się uruchomić EzoFlash-a, aby móc programować Epromy 27C400/800/160/322, ale trzeba wytrawić 2 płytki i zakupić do tego graty. Schematy i PCB layout dostępne na stronie projektu. Może ktoś pomoże, albo ma gotowe i odstąpi? Chyba że sam podejmę się wytawiania.

Pozdr.

qbahusak napisał/a:

Ja mam ten + ze 3 adapterki. Działa (LPT) i jest niedrogi.

Dzięki za info. Wyślę PM-kę.

Witam forumowiczów

Z racji takiej, że ostatnio zajmuję się trochę programowaniem epromów UV typu 27c400, 27c800, 27c160 i 27c322 więc korzystamz ekonomicznych programatorów na USB (MiniPro z odpowiednim adapterem), oraz na złącze LPT (starutki z ręcznie wtyrawiamym jednostronnym PCB Willem (bodajże 3) ze zworkami przy przetwornicy DC-DC, który to kuiłem jako używany, również z odpowiednim adapterem). Dlaczego, moża by się zapytać? Praktyka wykazała, że Willem (przez niektórych uważany za kapryśnego) z niektórymi egzemplarzami epromów (programowałem tylko ST-eki i MX-y) radzi sobie lepiej niż MiniPro, w drugą stronę też to działa niestety, więc warto mieć oba.

Kilka dni temu wysiadł mi Willem (zasilanie zwiariowało, a stabilizator napięcia mimo poprawnego działania w idlu w kilka sekund jest taki gorący że jajka można smażyć). W związku z tym chciałbym zakupić takowy programator. Wiem że są na portalach ogłoszeniowych, ale tutaj też warto zapytać. Może któremuś z forumowiczów się w szufladzie kurzy, a byłby w stanie się z nim rozstać za niewielkie pieniądze. Może ktoś z forumowiczów posiada i odstąpi zestaw do samodzielnego złożenia takowego programatora (AVT oferował takie zestawy)?

Posiadam również używany starutki EzoFlash 4v4 (oprogramowanie go wykrywa więc pewnie jest sprawny), jednak nie posiadam stosownego adaptera do zaprogramowania tego typu epromów. Wiem, że na stronie projektu są schematy do samodzielnego wytrawienia i złożenia, jednak jeszcze wytrawianiem się nie zajmowałem. Może ktoś z forumowiczów posiada takowy adapter wraz z dodatkową płytką DC-DC?

Być może, mój aktualnie niepoprawnie działający Willem jest do naprawy? Przyznam że nawet mam pewne podejrzenia co do usterki, ale potrzebowałbym porady osoby z większym doświadczeniem z programatorami tego typu, a nie chciałbym zakładać nowego wątku na elektrodzie ;-).

Pozdr.

Trochę odgrzebuję post, ale chciałbym podziękować @perinoid-owi za pomoc w zdobyciu jednego elementu z listy z pierwszego postu. Po wymianie z nim kilku PM-ek również pomógł mi w zdobyciu innych poszukiwanych przeze mnie przedmiotów, których nie było na liście w pierwszym poście. Nagrał mi również flopy z potrzebnymi programami i DOS-ami.

Post pierwszy został w związku z tym wyedytowany, bo jak widać w dalszym ciągu nie zdobyłem gratów #1 i #2a.

Pozdr.

kismet75 napisał/a:

szukam sio spliter .

Proszę bardzo: https://allegrolokalnie.pl/oferta/sio-s … rixlxe-q6c

Pozdr.

36

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

@Sikor z tym CNC to niegłupia sprawa.

Natomiast co do ręcznego wybijania to na coś takiego natrafiłem: https://www.youtube.com/watch?v=I7ETHsYvW1o&t=1040s. Swoją drogą na tym kanale są ciekawe wskazówki, jak między innymi niedestrukcyjnie wybielić plastyk.

Co do rodzimego przykładu wybijania czegoś z gumy to proszę bardzo: https://www.youtube.com/watch?v=Ap5Hh9F9AP4&t=310s.

No ale co by nie zaśmiecać dalej tego wątku, powstrzymuję się z bycia wujkiem dobrą radą zasypując być może zbędnymi linkami.

Czekamy więc na @seban-a i wieści co z idlerami z allegro, czy ewentualnym wydrukiem 3D z innego filamentu.

Pozdr.

37

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

To jeszcze ja tak odrobinę humorystycznie.

Jak wspomniałem wcześniej o czymś nowoczesnym (druk 3D), to można wręcz przeciwnie pójść w totalny "oldskul". Wystarczy mieć gumę o grubości 2mm (na przykład z dętki od jakiegoś pojazdu) i dwa wybijaki/perforatory o średnicach 10mm i 14mm, no i słuszny "meselek". Odpowiednio rozmierzyć, użyć odpowiedniej siły i gumowy idler gotowy.

Pozdr.

@perinoid wysłałem Ci PM-kę. @qbahusak Tobie również wysłałem PM-kę.

Pozdr.

@qbahusak wyślę Ci PM.

@_tzok_ miło że poświeciłeś swój czas tworząc ten (https://www.thingiverse.com/thing:4538634) element.

Pozdr.

lopez napisał/a:

paczka wysłana

Dzięki @lopez. Paczka dotarła. Płytkę adaptera padów złożę jak będę miał odpowiednie złącza DB9, bo pozostałe elementy posiadam. Jak sprawdzę modulatory dam znać.

Dzięki za gratis.

Pozdr.

@Artu2tu dzięki za odzew.

Szkoda że nie posiadasz na odsprzedaż tego elementu. Zawsze warto próbować, a nóż widelec coś się trafi. Zapytanie nic nie kosztuje.

Pozdr.

42

(41 odpowiedzi, napisanych Sprzęt - 8bit)

Witam

@seban specjalistą nie jestem i nie znam się na druku 3D, ale wiem że można gumę drukować. Może by tak zaprojektować zużyty element i druknąć. @qbahusak zaproponował mi druk jednego elementu z białego ABS-u do A800XL, więc i może on ma/może kupić gumowy filament i sobie z tym poradzi.

Pozdr.

@qbahusak znalazłem coś takiego: https://www.thingiverse.com/thing:2777082

Mając (a mam trzy (na zdjęciach z jednego z poprzednich wpisów) ale tylko jedna sprężynkę (ale może uda mi się coś pasującego dobrać)) kwadratowe w przekroju podstawy mechanizmów (CHERRY) brakujących mi klawiszy do klawiatury AWC, mógłbym naprawić je mając "młoteczki" z powyższego linku. Idąc dalej, mając klawisze od innego typu klawiatury AWC od @perinoid-a mógłbym przy drobnych przeróbkach naprawić całość.

Może dałoby się również przerobić odrobinę ten młoteczek (górny trzpień) z przekroju prostokąta na krzyżyk aby pasowało do klawiszy które zaproponował @perinoid. Niestety jeszcze nie znam się na modelowaniu 3D, więc aktualnie sam tego nie zrobię.

Może na próbę druknąć te "młoteczki", wykąpać w oparach acetonu i zobaczyć co to warte?

Pozdr.

Witam

qbahusak napisał/a:

Mogę Ci druknąć z białego ABS i wsadzić w acetonu opary.

Dzięki za odzew @qbahusak. Jestem dumny z tej społeczności cytując klasyka (a może klasyczkę). Jeżeli jakość byłaby porównywalna z oryginałem przebolałbym to.

To ile by mnie kosztowała taka przyjemność?

To może z rozpędu udałoby się wydrukować brakujący mi ("1") klawisz do klawiatury ALPS z filamentu w odpowiednim kolorze z zagłębieniami na tekst który uzupełnił bym sobie korektorem i "wsadzić w acetonu opary", oczywiście jeżeli ktoś ma model takowego. Wówczas mając mechanizm/przełącznik od @perinoid-a bym miał komplecik.

Pozdr.

@perinoid dzięki za zaangażowanie. Szkoda że nie możesz mi pomóc w kwestii mojej klawiatury AWC. Może sam mechanizm do ALPS-a, ale co z klawiszem? Trzeba będzie szukać dalej. Może ktoś inny z forumowiczów ma coś takiego?

Chciałem zacytować Kronka z "Nowych szat króla", ale dobrze że się nie pospieszyłem.

Pozdr.

Witam

@perinoid i @uicr0Bee bardzo dziękuję za sugestie i podesłanie mi linku do modelu 3D. Niestety nie mam drukarki 3D. Można również zamówić wydruk, ale nie wiem czy dobierze się filament w oryginalnym kolorze. Poza tym druk zawsze nie jest idealnie gładki więc trzeba będzie robić "wapowanie acetonem" aby wygładzić powierzchnię. Pozwólcie natomiast że wolałbym oryginał. Nawet w tym dziale niedawno przewijało się ogłoszenie o gratach do A800XL (http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=18867). Poszło do forumowicza @_tzok_. Być może on otrzymując płyty w komplecie dostał również te rzeczone białe/ekri "osłony/obudowy/prowadnice" i może (jeżeli była/y w komplecie) z którąś z płyt, z takową częścią się by podzielił. Przyznam że wówczas zdjęć nie przeglądałem w tym ogłoszeniu, a teraz nie są dostępne.

Edycja 09.02.2023 g.19. (Tak się przejąłem tematem, że nie wyłuskałem do kogo zestawik z ogłoszenia pod powyższym linkiem poszedł. Faktycznie był to @Artu2tu a nie @_trzok_. Dodatkowo otworzywszy link powyższy na innym komputerze zdjęcia z ogłoszenia się pojawiły. Czary.)

@perinoid niestety chyba się nie rozumieliśmy do końca. Mam płytę taką jak na zdjęciu (w załączniku PN płyty). Klawisze w mojej klawiaturze moim zdaniem mają krzyżyk więc powinny pasować, ale potwierdzić tego na 100% nie mogę bo nie zdejmowałem żadnego klawisza z mechanizmu z obawy o uszkodzenie. Natomiast mechanizmy niestety mam inne. U podstawy z pinami lutowniczymi w przekroju to kwadrat z dwoma "czarnymi bolcami" wchodzącymi w otwory w PCB, a nie koło bez tych "bolców". Zdjęcie załączone (Klawisze). Te moje od spodu mają napis CHERRY. Na zdjęciu z lewej strony widać również moją inwencję klawisza. Wykorzystałem mechanizm klawisza Reset z Famiklona typu GLK (z klawiaturą) jak również samego klawisza również z tej konsoli. do zamontowania do PCB musiałem zrobić dodatkowy otwór w płycie klawiatury. Zadanie spełniało, ale trzeba było używać innej siły nacisku, no i kolor ekri.

@perinoid przede wszystkim PCB płyty klawiatury naprawianej przeze mnie najpierw zostało pozbawione większości klawiszy (wylut banalny) które zostały oczyszczone. Następnie skleiłem PCB cyjanoakrylem, pozdzierałem solder maskę ścieżek przy pęknięciach, a same pęknięcia naprawiłem nie tylko cyną która może pękać ale również drucikami od odpadowych kondensatorów elektrolitycznych. Finalnie zabezpieczyłem to "szelakiem" (kit pszczeli ze spirytusem do zabezpieczania śrub przed odkręcaniem), a ze względu że już się trochę zestarzał w pojemniku, nawet po dwóch miesiącach od nałożenia na PCB wyschło to tylko powierzchniowo ale głębiej jest elastyczne więc powinno amortyzować drgania w tych miejscach. Poza tym nie napi*....am w klawiaturę jak wariat ;-). Zdjęcie naprawy w załączniku (Naprawa).

Pozdr.

@perinoid dzięki za odzew i ofertę. Na zdjęciu od Ciebie w powyższym poście są same klawisze, ale jak pisałem w pierwszym poście potrzebuję również kompletnego mechanizmu (przełącznik wedle Twojego nazewnictwa) z wylutu z PCB. Rozumiem że niezbędne mechanizmy również posiadasz i możesz odstąpić.

A jak sprawa wygląda odnośnie tej białej plastykowej obudowy gniazda kartridży? Masz coś takiego na odsprzedaż?

Pozdr.

Witam

perinoid napisał/a:

AWC taka, w której mocowanie klawiszy ma kształt krzyżyka? Czy poziomej kreski? Bo są dwie.

Załączam zdjęcia w pierwszej wiadomości. Wydaje mi się że mam AWC REV 02 czyli typ trzeci z tego wątku: (https://forums.atariage.com/topic/10517 … -variants/). Widać tam (na moim zdjęciu) również naprawę PCB, ścieżki w 14 miejscach były pęknięte. Zabezpieczyłem "szelakiem" bo nie mam solder maski utwardzanej światłem UV.


perinoid napisał/a:

Do Alpsa mam tylko same przełączniki. Sam szukam jednego klawisza.

Załączyłem również zdjęcie tej klawiatury w pierwszym wpisie tego wątku. Na zdjęciu wylut poklejonego cyjanoakrylem mechanizmu.

Pozdr.

Witam wszystkich forumowiczów. To mój pierwszy post w tym dziale.

Zgodnie z sugestią forumowicza @lopez zamieszczam ogłoszenie w tym (właściwym) miejscu.

Zaczęło się od zakupu płyty głównej dawcy do naprawy mojego 130XE i udało się zakupić płytę (uszkodzoną) do Atari 800XL (starego typu bez Frediego), bez metalowych ekranów i białej osłony gniazda kartridży / prowadnicy kartridży. Korzystając z tej płyty naprawiłem swojego 130XE. W międzyczasie za śmieszne pieniądze wylicytowałem (uszkodzoną) płytę do 65XE bez ECI z metalowymi ekranami, więc mogłem naprawić płytę do Atari 800XL. Powoli zacząłem gromadzić graty do dokompletowania 800XL. Wylicytowałem ładną obudowę z metalowymi ekranami i dwiema uszkodzonymi klawiaturami różnych typów, które naprawiłem ale niestety są częściowo zdekompletowane. Aktualnie chciałbym już złożyć kompa ale do kompletności jeszcze odrobinę brakuje, a czeka to już kilka miesięcy.

1. W dalszym ciągu poszukuję białej osłony gniazda kartridży / prowadnicy kartridży do Atari 800XL

2a. Poszukuję trzech klawiszy (kompletnych wylutów z PCB klawiatury -> klawisz + mechanizm) do klawiatury AWC (mechanizm klawisza u podstawy w przekroju kwadratowy z napisem CHERRY, klawisz mocowany na końcówkę trzpienia mechanizmu w kształcie "minusa" nie "plusa") do Atari 800XL. Konkretnie chodzi mi o klawisze "1", "4" i "strzałka w dół"

Edycja 10.03.2023
2b. Poszukuję klawisza "1" (kompletnego wylutu z PCB klawiatury -> klawisz + mechanizm) do klawiatury ALPS. @perinoid, dziękuję za pomoc w zdobyciu tego klawisza.

Pozdr.

Witam

Zakupię te 3 małe modulatory i płytkę adaptera do padów

Dogadamy się na PM

Pozdr.